-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE----- Hash: SHA1
Axel Bojer skrev:
Tor Harald Thorland skrev:
Hei,
En liten oppdatering:
Etter flere mailer idag til dicts.info, har jeg summert opp til følgende:
- De har brukt freedict sin ordliste for å oppdatere sin
egen,og den inneholder som de sier a few thousand words - - De blander lister, ved hjelp av synonymer, andre språks lister osv... Hvis en følger linken som ble sendt i den siste mailen jeg mottok: http://xdxf.revdanica.com/down/ Hvis du velger fra engelsk, til norsk, får du opp 2 ordlister, på disse er den en copyright, og ved å gå til nettsiden til copyrighten, kommer du hit: http://www.freelang.net/dictionary/norwegian.html og som dere ser... oppdatert sist dec 2002
(...)
Fra sida du nevner: The program is the original work of Tom van der Meijden and Frits van Zanten. Har du prøvd å skrive til dem og spørre dem om de vil la deg/oss redistribuere ordlista under GPL?
Det står også som sitert under.. så, det er kun programmet som er... Men, jeg har sendt de en mail, så en får vente å se hva som skjer derfra.. The lists of words are the property of their authors, they are not in the public domain.
Hvis ikke tror jeg jeg er enig med deg i at det er ebdre åp starte på bunnen av heller enn å binde seg til tvilsomme lisenser og avtaler. Når vi først bidrar bør vi være sikre på at dette er et produkt som tilhører alle som bidrar opg at alle kan dra nytte av det sli vi selv vil, det er det GPL er til for.
Helt riktig, det er eneste grunnen til å dra igang noe slikt.
Hvis bare bokmåls- og nynorskordboka hadde vært fritt tilgjengelig så kunne vi hatt et godt utganspunkt. Gamle engelske ordbøker kunne vel brukes til den engelske databasen (merriam-webster? - et skudd i blinde :-)
Nei, ikke et skudd i blinde, Alt skal sjekkes:-)
Så vil jobben bestå i å knytte rett engelsk ord til rett norsk ord. Men mulig jeg er på ville veier, og det ville vært minst like mye jobb som å lage hver oppføring helt fra null.
Det blir nok mye jobb i å knytte sammen... men alt er mulig.... Jeg vandrer ihvertfall rundt, og prøver å få tak i ting som kan taes opp til vurdering. Har bl.a. vært i kontakt med "Launchpad/Rosetta" for å få tak i "tekniske" ord som kan sjekkes... det er ikke mulig pr. dags. dato, men kommer til å bli det.
Så, hold ører og øyne åpne, og kom med flere inspill, så skal vi nok få til en ganske god ordbok etter hvert.
Tor Harald
Mvh Axel
_______________________________________________ i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no