Petter Reinholdtsen skrev:
[Axel Bojer]
(...)
(Vi burde forøvrig hatt ett nytt irc-møte med status og veien videre. Er det stemning for det?)
Jeg tror det er lurt, spesielt på bakgrunn av av nynorsk-korrekturlesingen ser ut til å være stoppet opp.
Ok. Noen som har forslag til hvilke dager og tider som passer?
Men litt purring på saken skader sikkert ikke. Minimum burde være oppheving av sperren de har på antall søk som er mulig per minutt slik at man kan sjekke ord vha. skripting. Dette vil i praksis si en frigivelse, skjønt ord ikke har opphavsrett (unntatt produktnavn, men det glemmer vi her), bare en bestemt bruk av dem.
Jeg tror du tar feil her. Katalogvernet i opphavsrettsloven vil beskytte databasen og hindre oss i å bruke den til automatisk korrekturlesing, selv om det ikke er tekniske sperrer som hindrer oss i å slå opp alle ordene vi har i vår database der.
Hva sier katalogvernet helt spesifikt? Da det finnes flere ordbøker på markedet som naturlig nok bruker det samme ordtilfanget, så er det vel tydelig at det ikke er ordene man har opphavsrett til, men en bestemt bruk av dem. Definisjoner av et ords betydning er nærmere en tekst i egentlig forstand og også presise gjengivelser av ordboksoppslag, men vi bare sammenligner deres ord med våre. Når det er lov manuelt, hvorfor er det ikke lov elektronisk?
Men hvordan det nå enn er burde de si fra seg begrensningsretten til dette (om den finnes, som du beskriver), så databasen blir en slags allmenning :-)
Mvh Axel