På Tue, 21 Feb 2006 12:48:28 +0100, skrev Axel Bojer axelb@skolelinux.no:
mandag 20. februar 2006, 18:00, skrev Gaute Hvoslef Kvalnes:
Berre inkjekjønn?
Nei, selvsagt ikke, men meningen er at enten angir du intetkjønn eller ingenting. Mulig dette ikke er klart, men hensikten fra min side er å gi brukeren minst mulig å skrive (hannkjønns- og hunnkjønnsvariantene er jo like).
Eg tenkte på eit adjektiv som «liten»:
en liten gutt ei lita jente et lite barn
... men det er nok eit unntak, for eg har ikkje kome på fleire adjektiv med tre ulike former.
Det samme gjelder genitiv, der alternativet er enten genitiv eller ingenting. Skal vi skrive inn en «0» og fortelle at dette er alternativet, altså genitiv/0?
Eg trur det er greitt å la det stå umarkert. Som du seier, er det enklare for brukaren.
I tilfelle intetkjlnn vil ingen angovelse bety hannkjønn eller hunnkjønn, men mulig det finnes en bedre måte å løse dette på?
Kva med felleskjønn/hankjønn/hokjønn/inkjekjønn? Då kan felleskjønn godt vera umarkert, men det er likevel opning for ulike former i hankjønn og hokjønn.
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes