Bra å få tilbakemelding. Kanskje du vil være med som korrekturleser av stavekontrollen?
[Karl Ove Hufthammer]
Dette er då ikkje rett. Internett *skal* skrivast med dobbeltkonsonant, og Internet er feil.
Derom strides visst de lærde. Jeg mener at 'Internet' er et egennavn fra USA, mens noen mener det er et ord som skal oversettes til 'Internett'.
- internettet (nb).
Dette er òg feil. Internettet er ei gyldig form, men skal ha stor I.
Det kommer vel an på om en snakker om det store verdensomspennende eller et tilfeldig valgt nett satt sammen av mange nett. Med liten forbokstav er det det siste.
- sær-emne (nb).
Dette bør vel skrivast i eitt ord? Det er iallfall det som er vanlig.
- vassdrags-tiltak (nb).
Igjen i eitt ord.
Med forbehold om at jeg har misforstått byggesystemet, så er ikke bindestreken her noe annet en markør for å vise hvilke ord som utgjør det sammensatte ordet, dvs. at det ikke er en tekstlig bindestrek. Dog har jeg ikke helt forstått alt dette ennå, så jeg tar gjerne imot hjelp til å finne ut av det. :)