Her er et litt forsinket referat fra et møte Axel Bojer og Terje Erlend Reite hadde på AFK der tema var ordlister og hvordan de kan forbedres. Tar gjerne imot innspill, fakta o.a. som hører med og som vi mangler eller har glemt.
Hilsen Axel Bojer
Møtereferat ===========
Axel Bojer og Terje Erlend Reite møttes på AFK for å se på hva som mangler, hva vi og hva som kan gjøres med hensyn til norsk ordliste, spesielt med tanke på å få brukt ordbankens, foreløpig i forholld ti Hunbspell, som OOo bruker, men på sikt også andre varianter (ispell/aspell m.m.).
Oppgaver: ---------- 1 Finne ut hvordan de norske ordlistene er bygget opp 2 Finne ut hvordan hunspell virker (formatet m.m.) 3 Finne en vei fra 1 til 2
Viktige spørsmål: ----------------- 1 Hva gjør Hunspell, har den en fullformsordliste, eller ekspanderer den selv en komprimert liste? 2 Hva må gjøres rent konkret med ordbankens liste for at Hunspell skal kunne bruke dem? 3 Har ordbankens ordliste en ekspansjonsfunksjon innebygget? Hvis ja, må dette sammenlignes med hva hunspell bruker.
Viktige lenker: --------------- https://alioth.debian.org/scm/?group_id=30577 http://no.speling.org/ http://www.linux.com/articles/51675?tid=93 http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Dictionaries http://no.speling.org/lagNyeOrdlister.html http://www.edd.uio.no/prosjekt/ordbanken/ http://wiki.debian.org/SpellNorwegian/M%c3%b8teplan http://alioth.debian.org/frs/?group_id=30577 http://en.wikipedia.org/wiki/MySpell http://lingucomponent.openoffice.org/ http://hunspell.sourceforge.net/