[Keld Jørn Simonsen]:
Alle månedsforkortingene er på tre bokstaver pluss punktum. Mars, april, mai, juni og juli forkortes ikke. Dagene forkortes med to bokstaver pluss punktum.
Det vil ikke fungere. Disse datoformatene skal ha ens lengde. De optreder i fillister, i logger mm. Det vil ikke se pent ut hvis de ikke har samme lengde. "april" er på 5 bokstaver.
"jan." "feb." "mars" "apr." "mai " "juni" "juli" "aug." "sep." "okt." "nov." "des."
det einaste som er litt rart her er mai.
Nå gir 'LANG=no_NO date; LANG=nn_NO date' følgende output:
tor apr 3 16:33:35 CEST 2003 to apr 3 16:33:35 CEST 2003
Jeg tror dette bør skrives slik både på bokmål og nynorsk:
to. 3. april 16:33:35 CEST 2003
må rekkefylgja vere slik? eg har alltid synest at det er rart at årstalet er skilt frå datoen.
to. 3. april 2003 16.33.35 CEST
heiter det forresten CEST på norsk?
En annen formattering av datoer som er mer ødelagt er denne:
% LANG=no_NO date '+%c'; LANG=nn_NO date '+%c' tor 03-04-2003 16:34:50 CEST 03. apr 2003 kl 16.34 CEST
Jeg tror ingen av disse er riktig, selv om nynorsk-versjonen ser mer riktig ut enn bokmålsutgaven. '03-04-2003' burde helt klart vært '2003-04-03', men jeg er ikke overbevist om at den formatteringen bør brukes der i det hele tatt. Hva synes du?
jeg synes man ska bruke 2003-04-03 16:34 Det kan sorteres, og da er man fri for allt om forkortelser.
http://www.sprakrad.no/oss.htm#dato http://www.sprakrad.no/oss.htm#klokke
eg stemmer for
03.04.2003 16.34.50 CEST
Og jeg synes man ska bruke ":" i tiden, for at unngå alle missforståelser om desimalt.
sjå over.
En tredje formattering er denne:
$ LANG=no_NO date '+%x'; LANG=nn_NO date '+%x' 03-04-2003 03. apr 2003
"03.04.2003'. den engelske varianten er 04/03/2003, altså utan tekstleg månadsnamn.
En fjerde formattering er denne:
LANG=no_NO date '+%X'; LANG=nn_NO date '+%X' 16:37:16 kl 16.37 CEST
Jeg tror bokmålsformatet er riktig her.
viss du bytter ut kolon med punktum, ja.
Ja takk. Vi trenger en korrekt sortert eksempelfil for å sjekke at sortering av alle ASCII-tegn og endel annet blir riktig sortert på norsk.
såg at eksempelfila du sendte tidlagere inneheldt det umoglege ordet "Haag". bortsett frå det, såg ho grei ut.
- Tusenskilletegn er feil på nynorsk.
hva skal den være?
Jeg mener korrekt formattering på norsk er '1.100.456,50'. Slik blir det formattert med no_NO, mens nn_NO formaterer det med mellomrom: '1 100 456,50'.
jeg er enig her. Det er mye sværere å lese tallene med blanke, man tror at det er tale om flere tal. Og især hvis man faktisk har flere tal, så er det uhyggelig svært å se hvilke tal det er.
båe delar er korrekt, men det er meir praktisk med punktum som tusenskiljeteikn, ja.