Den 24.06.2021 20:43, skrev Petter Reinholdtsen:
[Johnny A. Solbu]
But almost no one have ever heard that word. Using a word that is hardly ever known just because the known usage form is to long winded, is not something I am prepared to do.
Har du en måling på hvor mange som har hørt ordet? Jeg har det i mitt vokabular, Kjetil virker også å ha det i sitt vokabular, mens jeg blir usikker fra din kommentar om du har det i ditt. Men det er ikke en spesielt nyttig måling, så jeg håper du har en bedre som basis for din kommentar om at nesten ingen har hørt om ordet.
Tviler sterkt på at det finnes noen empiriske målinger av folks kjennskap til ordet "versal" eller sammensetningen "versalvar". Jeg trodde det var nynorsk, "versalar", som hadde fått inn en skrivefeil. Kunne man kanskje brukt "versal-var" for å øke lesbarheten for dem ordet er fremmed for?
Nå er jeg ganske sikker på at det ikke er veldig vanlig å snakke om versaler når man snakker om store bokstaver på norsk, med mindre man driver med typografi. Jeg ble ikke kjent med termene majuskel, minuskel, versal og kapitél før jeg hadde diskusjoner om typografi med samboeren min, men det blir igjen bare et anekdotisk bevis, altså verdiløst. Til da brukte jeg utelukkende små og store bokstaver, og "small caps"/små store bokstaver/lave store bokstaver som uttrykk for disse.
- Sigmund