(...)
Dessuten er de andre forslagene til nå stort sett for lange.
For lange fordi? Selve setning/mitt forslag har i alle fall stort potensiale for forkorting/forbedring.
:-)
http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Raad/Norsk-for-engelsk/Avloeysarord/ foreslår:
debugge avluse; feilsøkje/feilsøke; rette programfeil, fjerne programlus; jf. bug
Og http://i18n.skolelinux.no/nb/Fellesordl.eng-no.html foreslår:
debug feilretting/rett feil, avlus, feilsøke debugger feilsøkingsprogram
Hvis vi virkelig skal bruke lus de fordel for feil, bør fellesordlista oppdateres.
En feilsøker ville vært kortere. Endelser med -system, o.l tror jeg er unødig.
Feilsøker er fint for debugger, men ikke for bugtracker - det er sporing av feil, ikke søking. Da synes jeg feildatabase er fint siden du slipper system-endelsen.
Feildatabase er ikke dårlig. Enig i at feilsøker heller passer til debugger.
Også enig i at fellesordlista gjerne kan forbedres :-)
Forslag:
debug rette feil, avluse, feilsøke (mener vi trenger verb her, da dette stort sett er en handling, slik jeg forstår)
debugger feilsøker (eller: feilretter, feilfinner) (mens dette er det tilsvarende substantivet)
Tror det er lurt at vi ser på disse ordene i sasmmenheng og blir enige om noe som er enhetlig :-)
Mvh Axel