25.08.01 19:49:37, Herman Robak hermanr@student.matnat.uio.no wrote:
Dette gjelder "addbrowser" og "kaddressbook":
'abbrowser' har skifta namn til 'kaddressbook' og burde vore fjerna.
Her må kanskje grensesnittet endres? Adressefeltene by, land, postboks, postnummer, stat(!), gate ^^ ^^^^ passer ikke til våre forhold. I Europa heter det poststed, og "stat" snakker man vel bare om i Forbundsrepublikken? Konklusjon: Det er ett felt for mye. Er det valgbart? Hvis ikke må det omprogrammeres!
'City' bør nok setjast om til 'stad' eller 'poststad'. Eg har visst blindt sett dette om til 'by', men det passar ikkje våre forhold. Det gjer ingenting om ein og annan amerikansk kjenning får adresse med 'stad' i staden for 'by'. 'Stat' kan vel få stå. Når ein først har med 'land', må ein vel rekna med at folk har internasjonale kontaktar. Eg synest i grunnen grensesnittet er greitt som det er -- ikkje amerikansk, men internasjonalt.
(pussig! Er ikke KDE hovedsaklig europeisk?)
Jau. Standardspråket er forresten amerikansk engelsk (det finst ei eiga britisk omsetjing).
"First name" er oversatt med "første navn" et sted. Det skulle antagelig vært "fornavn"?
Det skal vera 'fornavn', ja.
Er "firmatelefon" og "firmafaks" bedre enn "forretningstelefon" og "forretningsfaks"? (forretning = "business" her)
I nynorsk-KDE har eg brukt 'jobb'/'arbeid', men 'firma' er kanskje vel så bra.
"Initialer" eller "forbokstaver"? Tja...
Eg stemmer for 'forbokstaver'.
"Mailing address" betyr vel snail-mail adresse, og ikke epost-adresse?
Sikkert. Skriv 'postadresse', så er du framleis like tvetydig ;-)
I hvilken betydning brukes "Mileage" i abbrowser?
Veit ikkje, eg har brukt 'distanse'.
"Pager" betyr personsøker. (her, i hvert fall)
Ja.
"Ms" har egentlig ingen oversettelse. Det måtte bli fru/frøken... (betyr begge deler; "politisk korrekt") Er det norsk konvensjon å skrive "fru" når man ikke vet hva som er riktig?
Eg var faktisk ikkje klar over at 'Ms' var eit slikt universaluttrykk ...
Synspunkter? Det kunne være en tanke å gjøre om GUI-et her.
Helst ikkje. Slike endringar bør iallfall gjerast i KDE sentralt, ikkje spesielt for Skulelinux.
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes