Petter Reinholdtsen wrote:
[Axel Bojer]
- Når man finner en feil i noe man allerede har sendt inn håper jeg det
holder å sende de ordene man retter igjen i rettet stand, altså kutter ut de som ble rett, og at automatikken ser av datoen hvilken som er rett? Jeg har gjort det noen ganger.
Vet ikke, men antar en må sende inn en negativ oppføring for å markere at en mener ordet er feil.
Hva mener du konkret med en "negativ oppføring"? :-)
- Hvor streng er reglene til «synonymer»? I praksis er jo ingen ord
synonyme, så jeg antar det er ment ord som gir en antydning av på hvilken måte ordet skal forstås, slik dokpro.uio.no sine oppslag i bokmåls-/nynorskordboka gjør? Foreslår forøvrig å sette opp alternative bøyningsformer under synonymer, f.eks: fauk og føk, boka og boken.
Min ide for det feltet er å bruke den til å mate thesaurus-biten av OOo, og at det derfor bør inneholde ord med omtrent samme betydning som oppslagsordet. Beskrivelse bør vel legges i feltet DESCRIPTION, så SYNONYM bør dermed brukes til å oppgi ord med samme betydning. Jeg vil jo påstå at det i praksis finnes synonymer, f.eks. er jo sykkel og tohjuling, og magasin og hefte synonyme ord.
Ja, ok. Men der det blir usikkert er vel heller bil=skranglekasse=rustholk. Men om det skal brukes i en synonymordbok så bør vel de med, da poenget ikke er å finne klin like ord i en synonymordbok, men ord som ligner.
- Hva med flertydige ord? Skal man lage en oppføring for hver av
betydningene, eller slå dem sammen?
Jeg har sendt inn flere oppføringer for ord med flere betydninger. Jeg fikk tilsendt 'finere', som jo både er et verb og et adjektiv, og sendte inn begge betydningene.
Ok. Skrev du da:
WORD: finere CLASS: verb/substantiv
eller?
a) F.eks «helliget» Fra bokmålsordboka på nett:
hellige v1
(...)
WORD: helliget
(...)
Er ikke helliget et verb, ikke et substantiv? Jeg skulle gjerne hatt
Jo, jeg skrev bare feil :-(
- Ser postene jeg sender kan slå sammen ulike linjer til en, har det
noe å si?
Hva mener du her?
Eks.: WORD: slitere STATUS: + CLASS: substantiv CONJUGATION: flertall, ubestemt HYPHENATION: slit~ere (...)
- Kan vi legge inn datoen som en del av emnefeltet, altså ikke bare:
[ORDSJEKK] Bokmålsord til korrekturlesing men f.eks: [ORDSJEKK] Bokmålsord til korrekturlesing 17.12.05 Det gjør det lettere å finne fram i dem :-)
Hvis det skal inn dato, så vil jeg heller ha 2005-12-17 som datoformat.
:-)
Mvh Axel