On 26/03/10 15:56, Kevin Brubeck Unhammer wrote:
2010/3/26 Petter Reinholdtsen pere@hungry.com:
Jeg har ikke fulgt dette temaet nøye, men har litt informasjon å bidra med likevel.
Skolelinux-miljøet skrev i 2007 en prosjektsøknad om midler til å lage bedre syntetisk stemmegenerering for norsk. Den søknaden er tilgjengelig fra URL:http://developer.skolelinux.no/brev/tekst-til-tale_friprog-FAD-20071113-v1.0.pdf
Den omtalte Henrik-stemmen i søknaden er siden dan gang så vidt jeg vet overtatt av universitetetene og Uninett, som vurderer hva de kan bruke den til. Et alternativ er å gi ut datagrunnalget med en fri lisens, men for at det skal være ekstra attraktivt trengs det noen som har en plan for hva de skal bruke datakilden til hvis den frigis. En god kontakt her er Walter M. Tveter ved USIT som har sett litt på saken fra Universitetet i Oslos side.
PS. Er det nokon som kjenner til ein passande wiki kor me kan dokumentere informasjon om taleteknologi for norsk?
wiki.skolelinux.no brude kunne brukes, eller en kan bruke wiki.nuug.no hvis en vil gjennomføre prosjektet i NUUG-regi.
Då har eg samla litt informasjon på http://wiki.nuug.no/Taleteknologi :-)
mvh, Kevin
i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no
Dette fattet jeg interesse for, så her kommer noen innspill fra en som har en blind kamerat på GNOME med Orca. Det er forøvrig jeg som har satt opp denne løsningen for ham. Her snakker vi om både talesyntese og leselist i et grafisk miljø der brukeren stortrives.
Først og fremst ville jeg involvert FFO http://www.ffo.no/no/ i dette arbeidet. De vil i høyeste grad være i stand til å komme med argumenter og innspill.
Det har seg også slik at det finnes et begrenset antall kommersielle aktører som leverer talesyntese for norsk. Jeg tviler sterkt på at disse vil frigjøre noe med det første, men vi kan kanskje få til en fordelaktig avtale med dem? Acapella Group er en av de mest fremtredende på dette området og de leverer allerede løsninger for norsk. Litt begrenset plattformutvalg, men Tux Droid-prosjektet benytter talegjenkjenningen deres. Altså går det an å få til en kompromissløsning inntil en mer solid og åpen løsning kan tilbys av vårt miljø. Jeg har forøvrig vært i kontakt med Cepstral angående deres Swift-løsning og en mulig satsing på norsk. Det interresante med Cepstral er bl.a prisingen, men også det faktum at de er mer enn villige til å samarbeide med prosjekter som f.eks brltty.
Det har seg jo også slik at disse hjelpemidlene dekkes av det offentlige, så den første delen vil innebære å få disse til å forstå at også folk med handikapp har rett til flere valg enn et i hverdagen. Ja, det er en del lobbyvirksomhet som gjenstår her, men jeg mener at vi har et unikt ståsted når det kommer til Universell utforming med tanke på at vi har andre motiver enn voldsom profitt.
Det er allerede mange brukere med disse behovene på åpne løsninger, og jeg lover dere at de vil bli flere fremover.
Mvh Olav Dahlum