[Keld Jørn Simonsen]
http://std.dkuug.dk/cultreg/registrations/narrative/nb_NO,_4.5 er offisiel fra Norsk Teknologi Senter (NTS). Den beskriver faktisk hva som det skal være med i et locale, og det var meningen med den. Det er så feil i den - men det kan rettes. Som det ligger på webben er det en del av en ISO standard (ISO 15897).
Dokumentet mangler informasjon om hvor en skal ta kontakt hvis en har korreksjoner til dokumentet.
Jeg finner følgende:
Clause 3: Numeric formatting
The decimal separator is COMMA <,> For display of numbers in applications there is no use of a thousands separator, and thus no grouping for large numbers.
Jeg mener dette er feil. Språkrådet hevder at mellomrom brukes som skilletegn mellom grupper av tre siffer (Kilde URL:http://www.sprakrad.no/tall.htm), og jeg har ellers sett punktum brukt som skilletegn. Det er i alle fall helt sikkert at norsk grupperer sifrene tre og tre. Det hadde vært fint om Språkrådet og Norsk Standardiseringsforbund/Norsk Teknologi Senter kunne bli enige om hvordan dette skal være på norsk.
Jeg er for øvrig overbevist om at tall og beløp skal ha samme gruppering og skilletegn.