Hei! Nå har jeg sendt inn endel svar på disse automatiske ord-sjekke-e-postene, men er litt usikker på noen av feltene, utover det som står på spell.norwegian.alioth.debian.org sine sider, og har noen generelle spørsmål:
1. Når man finner en feil i noe man allerede har sendt inn håper jeg det holder å sende de ordene man retter igjen i rettet stand, altså kutter ut de som ble rett, og at automatikken ser av datoen hvilken som er rett? Jeg har gjort det noen ganger.
2. Hvor streng er reglene til «synonymer»? I praksis er jo ingen ord synonyme, så jeg antar det er ment ord som gir en antydning av på hvilken måte ordet skal forstås, slik dokpro.uio.no sine oppslag i bokmåls-/nynorskordboka gjør? Foreslår forøvrig å sette opp alternative bøyningsformer under synonymer, f.eks: fauk og føk, boka og boken.
3. Hva med flertydige ord? Skal man lage en oppføring for hver av betydningene, eller slå dem sammen?
a) F.eks «helliget» Fra bokmålsordboka på nett:
hellige v1 1 holde hellig h-t vorde ditt navn (Matt 6,9, gl oversettelse, nå: la ditt navn holdes hellig) 2 gjøre hellig jeg er Herren som h-r Israel (Esek 37,28) / rettferdiggjøre hensikten h-r middelet 3 vie til en kirke h-t jomfru Maria
1 -> perfektum partisipp(?) 2 -> preteritum 3 -> perfektum partisipp
(Se også: http://no.wikipedia.org/wiki/Verb)
Mitt forslag:
WORD: helliget STATUS: + CLASS: Substantiv CONJUGATION: perfektum partisipp / preteritum (...)
b) Eller: WORD: slasket STATUS: + CLASS: adjektiv CONJUGATION: -et / -ete (to bøyningsformer)
Neste spørsmål til dette er altså: Hvordan skriver vi i så fall to ulike oppføringer på samme linje? (Jeg har altså brukt skråstrek, men det er kanskje feil?)
4. Hvor strenge er vi til nydannelser? Dyrekjære godtok jeg f.eks da det er dannet etter kjent metode: substantiv+kjær, f.eks kvinnekjær og trettekjær. Men siden det ikke står i ordboka (iallfall ikke den på nettet, noen annen har jeg ikke tilgjengelig nå), så kunne vi strengt tatt sagt at det ordet ikke er godtatt, men jeg regner med vi ikke er så strenge? Men om vi blir for liberale så er jo noe av meningen med en stavekontroll borte, hvis den altså godtar feil ord. Rettet f.eks. overtredere til lovovertredere, da bare sistnevnte står i ordboka.
5. Sammensatte ord. Jeg har lagt inn alle sammensatte ord (se ellers forrige punkt).
6. Kan ordene jeg setter inn som synonymer også legges inn automatisk?
7. Ser postene jeg sender kan slå sammen ulike linjer til en, har det noe å si?
8. Kan vi legge inn datoen som en del av emnefeltet, altså ikke bare: [ORDSJEKK] Bokmålsord til korrekturlesing men f.eks: [ORDSJEKK] Bokmålsord til korrekturlesing 17.12.05 Det gjør det lettere å finne fram i dem :-)
----------
Puuh, ble en lang posting, men, men ...
Mvh Axel