[Trond Trosterud]
Samansetjingspunkt og orddelepunkt er veldefinerte storleikar, og del er grunnleggjande ulike. Spørsmålet er ikkje kor forrvirrande edet er med to ulike symbol, men om det er bruk for å skilje mellom dei to konsepta i programmet.
Når folk skal legge inn informasjon i programmet, så er spørsmålet om det er forvirrende mer relevant enn om programmet internt behandler disse to skillene som to ulike konsepter. Hvilke konsepter programmet trenger å vite om internt er ikke relevant for valg av utvekslingsformat med brukerne. Det er jo tross alt to forskjellige felt (HYPHENATION og COMPOSITE-WORD) som sendes til brukerne. Hvis programmet internt vil slå disse sammen til ett felt, så kan den jo enkelt gjøre det uten at brukerne oppdager endringen.
Jeg blander meg ikke bort i hvordan systemet lagrer informasjonen internt, men synes det vil være greier hvis jeg som skal sende inn data kan gjøre det uten å måtte huske hvilket skilletegn som skal brukes hvor.
Slik det er nå, så slår jeg opp hver gang på URL:http://no.speling.org/filformat.html hver gang jeg skal legge inn både ordskille og forslag til orddeling. Jeg synes det bør være unødvendig og foreslår derfor å forenkle det.
Ei anna sak er kor naudsynt det er å bruke synbolet for orddelepunkt.Viss alle orddelepunkt kan definerast fonologisk, og alle unntaka er morfologiske, bør det morfologiske teiknet vere nok, jf. Saman=setjings=punkt.
Det har jeg ingen peiling på. :)