Jeg har tenkt å skrive et innlegg til avisene der jeg oppfordrer regjeringen til å frigjøre orddatabasen til dokpro, slik at den kan brukes til å forbedre den fritt tilgjengelige stavekontrollen. Hvilke punker bør jeg ha med?
Jeg oppfordrer alle andre til å også skrive innlegg om dette, slik at det får større oppmerksomhet i opunionen. De færreste erklar over at dette er et problem.
Her er mine strekpunkter så langt.
- dokumentasjonsprosjektet sitter på orddatabasen - begrenset websøk finnes allerede - fritt tilgjengelige stavekontroll - brukes av Skolelinux, OpenOffice.org, FireFix, Thunderbird, Mac OSX - 12 stykker korrekturleser på dugnad - Ferdig med 6000 ord, 750000 ord igjen - frigjør databasen - liste med korrekt stavede ord på web - fjern bruksbegrensningene på websøket - legg info om ordklasse og bøyningsinformasjon på web
Vennlig hilsen,