On Thu, Apr 03, 2003 at 04:38:34PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
[Keld Jørn Simonsen]
- Forkortelsene på ukedager og måneder er feil.
Jeg vet ikke om det er riktig. Jeg tror det er noe som heter "UNIX-format" - også på norsk, og der benytter man tre bokstaver til å skrive ukedag. Men som du vet er jeg dansk, og jeg lar gjerne deg bestemme.
- Datoformatene er feil. Jeg er usikker på hva som er riktig.
Hmm, må jeg se på.
Disse to henger i hop. Men jeg tror språkrådet er en like god kilde som de fleste andre når det gjelder forkortelser av dager og måneder. URL:http://bugs.skolelinux.no/show_bug.cgi?id=102 har link til URL:http://www.sprakrad.no/oss.htm#maaned som forteller følgende:
Alle månedsforkortingene er på tre bokstaver pluss punktum. Mars, april, mai, juni og juli forkortes ikke. Dagene forkortes med to bokstaver pluss punktum.
Det vil ikke fungere. Disse datoformatene skal ha ens lengde. De optreder i fillister, i logger mm. Det vil ikke se pent ut hvis de ikke har samme lengde. "april" er på 5 bokstaver.
Nå gir 'LANG=no_NO date; LANG=nn_NO date' følgende output:
tor apr 3 16:33:35 CEST 2003 to apr 3 16:33:35 CEST 2003
Jeg tror dette bør skrives slik både på bokmål og nynorsk:
to. 3. april 16:33:35 CEST 2003
En annen formattering av datoer som er mer ødelagt er denne:
% LANG=no_NO date '+%c'; LANG=nn_NO date '+%c' tor 03-04-2003 16:34:50 CEST 03. apr 2003 kl 16.34 CEST
Jeg tror ingen av disse er riktig, selv om nynorsk-versjonen ser mer riktig ut enn bokmålsutgaven. '03-04-2003' burde helt klart vært '2003-04-03', men jeg er ikke overbevist om at den formatteringen bør brukes der i det hele tatt. Hva synes du?
jeg synes man ska bruke 2003-04-03 16:34 Det kan sorteres, og da er man fri for allt om forkortelser.
Og jeg synes man ska bruke ":" i tiden, for at unngå alle missforståelser om desimalt.
En tredje formattering er denne:
$ LANG=no_NO date '+%x'; LANG=nn_NO date '+%x' 03-04-2003 03. apr 2003
En fjerde formattering er denne:
LANG=no_NO date '+%X'; LANG=nn_NO date '+%X' 16:37:16 kl 16.37 CEST
Jeg tror bokmålsformatet er riktig her.
- Sortering på nynorsk er feil. Jeg er usikker på noen av randbetingelsene for sortering, men det er helt sikkert at 'aa' og 'å' skal sorteres bak 'ø' på norsk.
Jeg kan også koordinere lite med NTS.
Ja takk. Vi trenger en korrekt sortert eksempelfil for å sjekke at sortering av alle ASCII-tegn og endel annet blir riktig sortert på norsk.
- Tusenskilletegn er feil på nynorsk.
hva skal den være?
Jeg mener korrekt formattering på norsk er '1.100.456,50'. Slik blir det formattert med no_NO, mens nn_NO formaterer det med mellomrom: '1 100 456,50'.
jeg er enig her. Det er mye sværere å lese tallene med blanke, man tror at det er tale om flere tal. Og især hvis man faktisk har flere tal, så er det uhyggelig svært å se hvilke tal det er.
Det følger i store trekk ISO TR 14652, se på http://www.dkuug.dk/jtc1/sc22/wg20
Takk, jeg skal lese meg opp på det.
Hilsen keld