Jacob Sparre Andersen wrote:
Axel Bojer skrev:
- Når man finner en feil i noe man allerede har sendt inn håper jeg
det holder å sende de ordene man retter igjen i rettet stand, altså kutter ut de som ble rett, og at automatikken ser av datoen hvilken som er rett? Jeg har gjort det noen ganger.
Det er den bedste procedure, men med det nuværende format er det ikke helt let at rette sine egne fejltagelser i de sekundære felter (andre end »WORD«). Jeg forsøger at finde en fornuftig løsning på problemet.
Ville vært fint :-) Noen ide om hvordan?
- Hvor streng er reglene til «synonymer»?
Så strenge som dem der redigerer ordlisten mener de bør være.
Foreslår forøvrig å sette opp alternative bøyningsformer under synonymer, f.eks: fauk og føk, boka og boken.
Det gør vi også i DSDO og FOTR.
Vet ikke hva DSDO og FOTR er??
- Hva med flertydige ord? Skal man lage en oppføring for hver av
betydningene, eller slå dem sammen?
Ideelt set bør der være en indgang for hver betydning. Hvis man blander flere betydninger sammen i én indgang, kan computeren i det mindste ikke længere hjælpe os med at skelne.
ok. Nå har jeg også gjort det på noen ord.
- Hvor strenge er vi til nydannelser?
Det er (som 2.) en redaktionel beslutning som jeg ikke bør blande mig i.
:-) Men hva mener dere andre ordrettere (og oversettere)?
- Kan ordene jeg setter inn som synonymer også legges inn automatisk?
Det er der i princippet ikke noget i vejen for. Som systemet kører nu bliver indholdet af felterne »CORRECTION«, »SYNONYM«, »ANTONYM« og »ROOT« dog kun registreret som forslag (»STATUS: ?«) og ikke som deciderede tilføjelser (»STATUS: +«) til ordlisten.
Fint om de kan legges inn, men siden det da mangler annen informasjon, som f.eks. ordklasse, og for å språkvaske er det kanskje like greit om en annen titter på det, altså som "?", eller?
- Ser postene jeg sender kan slå sammen ulike linjer til en, har det
noe å si?
Øh? Jeg kan ikke lige forstå hvad du mener med det.
Jeg mener f.eks: WORD: slitere STATUS: + CLASS: substantiv CONJUGATION: flertall, ubestemt HYPHENATION: slit~ere (...)
- Kan vi legge inn datoen som en del av emnefeltet, altså ikke bare:
[ORDSJEKK] Bokmålsord til korrekturlesing men f.eks: [ORDSJEKK] Bokmålsord til korrekturlesing 17.12.05 Det gjør det lettere å finne fram i dem :-)
Det _kan_ man selvfølgelig godt, men der er jo allerede ét datostempel i beskederne.
Jacob
Det ville vært nyttig, da kan man sortere etter både emne og dato på en gang. Jeg synes det er uheldig med mange emnelinjer som er prikk like men der innholdet er ulike (og det er jo heller ikke en samtale i dem :-)
Mvh Axel