[Karl Ove Hufthammer]
For dei som måtte lura på kor herr Reinholdtsen har fått dette frå, må dei nok spørra herr Reinholdtsen. Eg har iallfall ikkje skrive noko slikt.
Det høres bra ut. Jeg antar dette du skriver betyr at du ikke mener at dagens stavekontroll er av lav kvalitet. Det er fint. Dine kommentarer fikk meg til å oppfatte at du mente dette, men jeg synes det er bra at jeg har misforstått, og at du ikke mener det.
Eg forstår ikkje heilt kva du er på jakt etter.
Jeg er ute etter en måte å måle opplevd kvalitet på stavekontrollen. Jeg har opplevd andre som mener at den frie stavekontrollen for bokmål og nynorsk er av dårlig kvalitet, uten at det er helt klart for meg hvorfor de mener dette, og hvis vi hadde en måte å kvantivisere opplevd kvalitet så hadde vi en målestokk som kunne brukes for å se om vi klarer å forbedre stavekontrollen eller ikke.
Det som ville vore meir fornuftig er å forbetra kvaliteten på *prosessen*. So vil kvaliteten på resultatet betra seg av seg sjølv.
Det er her jeg gjerne skulle sett at vi hadde en måte å måle at resultatet ble bedre, i stedet for å tro og håpe at det blir bedre hvis vi gjør endringer vi tror er av det gode.
Sjølv er eg berre interessert i å laga min eigen stavekontroll basert på Norsk ordbank og ev. andre offisielle kjelder (stadnamn frå ein poststad-database, om det er tilgjengelig, for eksempel), og vil heller sysla med det. Andre kan gjera kva dei vil. :)
Tror du dette vil gi en stavekontroll av god kvalitet? Bedre enn den som finnes i dag? Eller er det helt andre årsaker til at du velger å prioritere å lage en annen stavekontroll i stedet for å forbedre den som allerede eksisterer?
Vennlig hilsen,