Jeg har vært i samtale med rektor Gro Flaaten på Bjerke vgs. Hun er i fyr og flamme etter at Skoleetaten i Oslo på selvstendig grunnlag hadde vært på besøk hos Bjerke som det første dem gjorde i det nye året.
Bjeke vgs stiller lokaler for utviklersamlinger, for høgskole- prosjektgruppene, og for annet som er i emning.
Går det som jeg vil, kan vi derfor kjøre følgende opplegg:
Helga i uke 5 (1.-3. feb). Utviklersamling for utviklere av oppsettet, nettverket, oversettelsene, og installasjonen(!).
Helga i uke 6 (8.-10. feb.). Kurs for oversettere. Målungdommen sender nå ut invitasjon til sine aktivister, og her skal læres bruk av verktøyene, inn/ut-sjekking til CVS, og oversetting av docbook (hjelpesidene). I tillegg skal kvalitetsdelen få en gjennomgang. Et av resultatene fra samlingen skal være en oversettelseshåndbok på 10-15 sider.
Helga i uke 9 (1.-3. mars) Samling for å kvalitetssikre språket i Skolelinux.
Skal i møte med The NUUG-Foundation <URL: http://foundation.nuug.no/%3E i løpet av kort tid, der vi jobber intensivt med å sikre nøktern finansiering av opplegget (reise, mat, overnatting). Det burde ikke koste ei krone for å delta på dette dugnadsarbeidet.
Det er tross alt en jobb en bidrar med her, selv om 99% av de norske skolene bruker sine skolelokaler som en utstillingsplass for enkeltprodukter fra en eneste dataleverandør. Noe leverandøren tar seg _svært_ godt betalt for. Overnevnte opplegg vil være rimeligere å få til - en hva en middels videregående skole betaler årlig i programvarelisenser.
Det vil sannsynligivs komme noen deltakere fra statlige etater som ønsker innsikt i hvordan vi jobber i prosjektet.
mvh Knut Yrvin Prosjektleder Skolelinux