Håkon Løvdal skrev:
On 22/06/06, Axel Bojer axelb@skolelinux.no wrote:
Hei! Vi har jo allerede er rullefelt i ordlista, dessuten har vi en glidebryter - som er noe litt annet enn den dingsen vi ruller opp og ned med i rullefeltet. Hva skal vi kalle den? På engelsk kaller de den for «Scrollbar thumb».
Referanser: http://i18n.skolelinux.no/nb/bildeordbok/bildeordbok.html http://i18n.skolelinux.no/nb/Fellesordl.eng-no.html
** Foreløpige forslag: bjelke eller rullebjelke (siden den ligger i et rullefelt) ev. noe med stokk/stav/stang/pinne/kloss ev. ruller glider
gaute mener bjelke er best, selv er jeg ikke så sikker, men synes bjelke er helt greit. Men skal vi pirke, så kan den være en liten kloss hvis det er mye innhold på siden. Eller har vi bedre forslag?
Jeg synes at glider absolutt er det mest beskrivende ordet for denne funksjonaliteten, nemlig å forskyve visningen av innholdet opp/ned eller venstre/høyre i et visningsområde.
Ja, da beskriver du funksjonen. rullebjelke vil beskrive både funksjon og utseende, me den fordel at du også har forkortelsen bjelke. Jeg vil de tro de fleste sammenhenger vil bjelke da holde: «Dra bjelken i rullefeltet for å ...» Din variant ville blitt: «Dra glideren i rullefeltet for å ...»
Nå vet jeg ikke hvor innarbeidet det er med rullefelt, men ettersom man altså har en glider i kanten av et område ville jeg foreslå "glidekant" for scrollbar, og "glidekantglider" for "scrollbar thumb". Glidekantglider får kanskje et litt smør på flesk preg, men jeg antar at det i de aller fleste tilfellene vil være mest naturlig å bare bruke glider.
Rullefelt er ganske godt innarbeidet, 28 900 treff (hvorav ikke alle har med data å gjøre).
Jeg er ikke sikker på hva alternativet til glidekant kalles på engelsk (dvs en mindre firkant man flytter rundt i en litt større ramme for å velge området som vises (slik man har i ghostview)) men det ville jeg kalle "glidefelt".
Mvh Håkon Løvdal
PS Sånn rent i forhold til ord som nøyaktig beskriver funksjonalitet kunne man også bruke "visningsforskyver", men det vil ikke differensiere ikke mellom glidekant og glidefelt.
Vet ikke helt hvorfor du nevner dette med kanten, det vi trenger et ord for er jo den dingsen som ligger på rullefeltet og lar deg rulle siden/bildet/... opp eller ned.
Mvh Axel