En ting som jeg synes er forvirrende og unødvendig er bruken av forskjellige skilletegn for ord-deling. Ta for eksempel et ord jeg sendte inn i dag:
WORD: sykehjemsplass STATUS: + CLASS: Substantiv (namneord) CONJUGATION: ubestemt eintal HYPHENATION: syke~hjems~plass COMPOSITE-WORD: syke=hjems=plass SYNONYM: CORRECTION: sykehjemsplass
Legg merke til HYPHENATION og COMPOSITE-WORD. Hvorfor brukes ikke samme skilletegn begge plassene. Dokumentasjonen på URL:http://no.speling.org./filformat.html forteller om disse feltene:
HYPHENATION:
Orddeling. Set inn tilder (~), der ordet kan delast og utropsteikn (!) der ordet ikkje kan delast. Merk at det ikkje er nødvendig å setje markeringar der ein er i tvil. For "ordbøker" kan det til dømes vere "ord~b!ø~ker".
COMPOSITE-WORD:
Samansettinga av ordet, viss det er eit samansett ord. For "ordbøker" kan det til dømse vere "ord=bøker". Merk at vi brukar = til å markere samansettingspunktet, på den måten kan vi sjå kor cha-cha-cha=partnar er samansett.
Jeg ville funnet det enklere hvis f.eks. '~' var tegnet som skulle brukes både for å markere orddeling og sammensetning, slik at jeg slipper å undre meg over (og slå opp) om hvor '~' skal brukes, og hvor '=' skal brukes.
Kan script og dokumentasjon endres slik at både '~' og '=' blir akseptert i COMPOSITE-WORD, og så kan vi konvertere de gamle oppføringene til nytt format når det passer seg slik?