[Keld Jørn Simonsen]
Det er riktig at det ikke står hvad som er mest betydende, aksenter eller stor/små. Det framgår ikke av spesifikasjonen hverken i NS 4103 eller av Tanum.
Kjipe standarder. :(
Det framgår av nb_NO at man følger den vanlige sorteringsorden for det latinske alfabetet, og dette foreskriver at aksenter har prioritet framfor stor/små.
Hvis jeg forstår dette riktig, så mener du at korrekt rekkefølge er "A a Á á", og ikke "A Á a á". Har jeg misforstått? Jeg blir forvirret, da du tidligere nevnte følgende:
[Keld Jørn Simonsen, 2003-06-18]
F.eks må alle store A'er sorteres før de små.
A Á À Â a á à â
Det er jo det motsatte, eller er det jeg som har misforstått noe?
[Keld Jørn Simonsen, 2003-06-20]
Alle de kjente spesifikasjoner angir dette, ISO/IEC 14652, ISO 12199, ENV 13710. Det framgår også av vanlig logik, idet aksentene beskriver lyder og dermed mening, hvorimot stor/små ikke endrer uttale.
Jeg er enig i at det høres logisk ut.
Der sir jeg også, at nb_NO viser til vanlig sortering for det latinske alfabetet, dvs vi bruker det som foreskrives i ISO 12199 og ENV 13710.
Jeg må nok lese meg opp på disse standardene, før jeg forstår alt dette. :)