----- Original Message ----- From: "Axel Bojer" axelb@skolelinux.no To: "Kolbjørn Stuestøl" kol-stue@online.no Cc: i18n-no@lister.ping.uio.no Sent: Monday, July 17, 2006 11:40 PM Subject: Re: [i18n-no] Standardisert språk i Gimp?
Kolbjørn Stuestøl skrev:
Takker for gode innlegg. Bør kanskje satse på noen regnversdagar nå i ferien for å få tid til å fordøye forslaga. Dei fleste ser ok ut, men noen termar er nokså spesielle for Gimp ol. program. Er difor ikkje sikker på om alle forslaga passar i denne samanhengen. Er forresten Fellesordlista uttømmande på alle punkta? Har ein mistanke om at ikkje alle forslaga der passer på denne typen program (Gimp). Håper på fleire ut-/innspel, men reknar også med at fleire enn eg har ferie for tida. Helsing Kolbjørn Stuestøl
Gimp er ikke det eneste tegneprogrammet :-) Ogsåp KDE-programmer (og andre Gnome-programmer) vil ha bruk for den samme terminologien. Ordlista er der for å koordinere benevnelser i alle disse programmene slik at man slipper doble betegnleser for noe som egentlig er det samme, det gjør nye brukere forvirret og gjør det vanskeligere å bytte program. Meningen er altså at *alle* dataord skal inn i denne ordliste, det være seg for bildebehandling eller annet. Om dette er ord som ikke brukes i andre typer programmer, så kan vi føre opp flere forslag i ordlista der det ene får kommentaren «Bilderedigering» e.l.
Slike kommentarer finnes vel allerede for enkelte ord, så nå er det bare å utvide ordlista. Problemet er vel å bli enige, på et saklig grunnlag, om hva som er norsk fagspråk innen bildebehandling.
Mvh Axel Bojer som heller ikke har (helt) ferie nå :-)
Hilsen fra en ferierende Kolbjørn