* Petter Reinholdtsen pere@hungry.com [2003-11-04 15:19:02 +0100]:
Hvilke kildekode-endringer snakker du om her?
Stort sett 'mv no.po nb.po; sed s/no/nb/ Makefile'. :)
Ok, da er jeg med.
For oversettelser underlagt Translation Project kan mye håndteres via TP-roboten, så der ser jeg ikke noen store hindre.
Hvilke små hindre ser du da? Jeg forstår ikke hvorfor flere bare ser bagateller og små hindre der jeg ser mye arbeid og innkonsistens som vil vare i flere år.
Vel, for TP er det ganske enkelt. Så lenge robot-vedlikeholderene er villige til å gjøre de endringene som må til for at en oversettelse som gjelder nb automatisk blir kopiert til no vil vedlikeholderene av programpakker automatisk motta 2 po-filer hver gang noen sender inn en ny/oppdatert norsk oversettelse til roboten.
Nå måtte jeg ned i epost-arkivene her, for her var det noe som ikke stemte.
I august 2001(!) ble det gjort en endring i TP-prosjektet der alle no-oversettelser ble kopiert inn i nb. no-området ble liggende som det var, men read-only. Følgelig burde alle oversettelser gjort siden blitt til nb_NO-oversettelser. Også i denne diskusjonen ble det forøvrig hevdet av Kjetil Torgrim Homme at det burde være et alias fra no_NO til nb_NO. Er det virkelig ikke mulig å få endret dette?
I min /usr/share/local/nb/LC_MESSAGES finner jeg coreutils, nano og textutils. Det er imidlertid kjedelig lite aktivitet på oversettelsene under TP-prosjektet, så koordinatoren burde vel hatt et spark bak.
Situasjonen for oversettelser under TP-prosjektet er altså i dag at nye oversettelser/oppdateringer blir nb-oversettelser, mens no- oversettelsene ikke blir vedlikeholdt. Det er kanskje like greit, så har oversetterne ekstra motivasjon for å oppdatere oversettelsene?
For prosjekter som ikke hører hjemme under TP-prosjektet ser jeg følgende hindre:
o Oversetterene må slutte å sende no-filer, og kun sende nb (evt begge) o Programansvarlig må kunne motta en nb-fil. Men dette er vel ikke vanskeligere enn å motta en zu-fil.
Det største problemet er vel at det eneste fornuftige valget for et alias er et alias fra no_NO til nb_NO, og så lenge dette aliaset ikke er på plass vil skiftet mellom no_NO til nb_NO være et problem for _brukerne_.
Har du en URL til en bug-rapport eller liknende som omhandler dette og som den aktuelle libc-utvikleren har oppdatert?
Eivind (norsk TP-koordinator)