[Axel Bojer]
Er det tre ganger man får lov å feile?
Usikker. Standardoppsett for denyhosts.
Angripes tjeneren av mange tilfeldige innloggingsforsøk, slik at dette er nødvendig? Vi har jo klart oss uten i årevis, hva har skjedd?
Ja, det er en kontinuerlig strøm av forsøk på å bryte seg inn via ssh på alle skolelinux-maskinene. Det samme gjelder også andre maskiner.
Jeg antar at det som har skjedd er at flere personer har tatt i bruk Internet, og at ssh har vært i bruk så lenge at det er mange kjente sikkerhetshull i gamle versjoner av systemet, samt at en rekke folk har dårlige passord. URL:http://www.dshield.org/ rapporterer at port 22 (ssh) lå på 7-plass i lista over antall innrapporterte oppkoblingsforsøk i går.
Vennlig hilsen,