Videresender svar.
-A.
-------- Opprinnelig melding -------- Emne: Re: [i18n-no] [ordsmia] Dock(ing) Dato: Thu, 4 Oct 2007 12:33:50 +0200 Fra: Kevin Brubeck Unhammer unhammer@gmail.com Svar-Til: unhammer@gmail.com Til: Axel Bojer axelb@skolelinux.no Referanser: 007101c80473$86c6ba20$a2e57a94@STUESTOL 4704B9A9.1080504@skolelinux.no
I Audacity brukte jeg "verktøyområde" for "tooldock", men vil gjerne høre om det finnes bedre forslag... (det var altså et område hvor verktøylinjer kan forankres/festes og løsnes fra).
-- Kevin Brubeck Unhammer
2007/10/4, Axel Bojer axelb@skolelinux.no:
Kolbjørn Stuestøl skrev:
Dock
I følgje Fellesordlista skal vi ikkje omsetje dock(ing) med dokk(ing). I mangel av betre ord, har eg førebels brukt ordet "tavle" i forslaget nedanfor ut frå tankegangen at dette er ei form for tavle (kjøleskåpdøra) der vi kan henge opp ulike lappar, i dette tilfellet dialogvindauge. Har ordsmedane noe meining om dette?
Det som menes i fellesordlista er når man fester eller løsner et vindu / en verktøylinje fra/til programvinduet e.l. Det ordet du vil fram til er et annet :-)
A "dock" is a container window that can hold a collection of persistent dialogs, such as the Tool Options dialog, Brushes dialog, Palette dialog, etc.
Omsett til:
Ei "tavle" er eit vindauge som kan innehalde fleire ulike dialogar, som t.d. dialogvindauget for verktøyinnstillingane, penseldialogen osv.
Hvis jeg forstår deg rett handler det her om et samlevindu, en slags ramme som man kan putte andre elementer inn i?
Hvis det er rett vil jeg foreslå:
«Samlevindu» eller «rammevindu».
Har du kanskje (eller noen andre) et skjermbilde av dette?
(Hovedvindu overveide jeg, men forkastet, da jeg tror det er i bruk der et program trenger flere vinduer og hovedvinduet er da det vinduet man gjerne startet de andre fra og som lukker hele programmet hvis det lukkes.)
Jeg vil forøvrig ikke anbefale å oversette dialog med dialogar, da dette (for meg iallfall) betyr en samtale heller enn det du vil fram til, nemlig et dialog*vindu*. Det å legge til vindu er ikke alltid nødvendig kanskje, men apropos fellesordlista, så sier den:
dialog dialogvindu, meldingsvindu
Hilsen Axel
i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no