Hans F. Nordhaug wrote:
- Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2005-08-23]:
tirsdag 23. august 2005, 14:54, skrev Hans F. Nordhaug:
- Jørgen Grønlund jorgenhg@broadpark.no [2005-08-19]:
Hei,
har kommet over flere ord vi ikke har tatt stilling til ennå:
- investering
- justering
- kryptering
- merking
- oppdatering
- orientering
hvis vi igjen ser på de andre valgene vi har gjort i retningslinjene er det vel liten tvil om at disse bør få hunkjønn?
Tror jeg glemte å svare på denne.
Hvis vi ser på lista[1], så begynner jeg å tenke at vi heller skal liste unntakene. Det virker som om vi er enige om å skrive radikalt bokmål, altså f1 alle steder vi kan velge mellom f1 og h1 (i følge ordboka). Eller?
Mvh Hans
Nei, det er ikke så enkelt, dessverre. (og jeg vet ikke helt om det er radikalt eller ikke, da det er en veldig flytende term, som betyr noe for en og noe annet for en annen; jeg vil kanskje mene vi holder oss innen det som oppleves som akseptabelt for vanlige språkbrukere, og da er spennvidden ganske stor :-). «Problemet» er at det er såpass mange ord at jeg ikke vil være for noen «Blankofullmakt» til a-fomer på alle orda i ordboka som har valg mellom hann-og hunnkjønn, det blir veldig mange ord å se på. Jeg foreslår vi heller tar inn de orda vi mener er mye brukt, og viktige og tar et valg på dem, fortsatt med hunnkjønnsform der det er tvil. Men ikke slavisk :-)
OK. Vi får heller ta diskusjonen når lista har blitt for lang, da :-)
Når det gjelder lista til Jørgen (over) er jeg helt for a-ending, men jeg vet jo ikke om investering/justering/orientering er så mye brukt at de bør listes (hvis vi skal følge Axel - "[...] de orda vi mener er mye brukt, og viktige").
tok et raskt søk i po-filene til OOo og KDE i slx-cvs-en:
OOo: * justering -> 105 ganger * investering -> 37 ganger * orientering -> 1 gang
KDE: * justering -> 99 ganger * investering -> 13 ganger * orientering -> 35 gang
Så jeg synes nok at alle disse tre kan bli stående.
Mvh, Jørgen