[Leif Halvard Silli]
Hei.
Hei og takk for at du tar kontakt med oss som bryr oss om den frie norske stavekontrollen. Den trenger flere som bryr seg og helst også folk med tid til å drive videreutvikling. :)
Spell-norwegian-heimsida[1] seier at prosjektet inneheld:
- Affix rules (in ispell format, automatically transformed to aspell and
myspell format).
Så då eg lasta ned ordbokpakka (no_NO-pack2-2.2.zip[2]), venta eg at dei affiksfilene som fylgde med, var ispell-kompatible. Og òg Readme-fila i denne pakka opplyser at det er ei Ispell-pakke: «README-file for the distribution of the Norwegian dictionaries for ISPELL.»
Her er nok egentlig feilen. 'for ISPELL' var nok riktig da README-fila ble skrevet for lenge siden, men nå er det for ispell, aspell, myspell og hunspell, og pack2-fila du lastet ned er så vidt jeg husker laget for å være OOo-kompatibel og ikke en ispell-fil. 'for ISPELL' bør nok fjernes fra overskriften for å minske sjansen for misforståelser. Vi lager ikke separat ispell-pakke for nedlasting. I hovedsak på grunn av at ispell er mest brukt på Linux og alle linux-distribusjoner jeg kjenner til inkluderer norsk stavekontroll for ispell selv og det dermed ikke er behov for en separat distribusjon fra stavekontrollprosjektet. Distribusjonene tar kildekodepakken og lager ispell-, aspell-, myspell- og hunspell-pakker til brukerne side.
Når det er sagt, Tør jeg spørre hvorfor du forsøker å bruke ispell? Det er jo det minst funksjonelle stavekontrollsystemet på Linux. Jeg innbiller meg at hunspell er det mest funksjonelle, slik at det kanskje er bedre å legge innsatsen der hvis du har et valg.
Dei opphavlege - og Ispell-kompatible - affiks-filene, ligg i staden i spell-norwegian-pakka[4] og heiter "nn.aff.in" og "nb.aff.in". Då eg køyrde buildhash mot desse filene (iallfall galdt det bokmålsversjonen), gjekk det stort sett bra - men det kom nokre feilmeldingar (for orddboksord som hadde punktum i seg mm). Eg veit ikkje om dette kom av avgrensingar i Ispell eller om det kom av at ispell-affiksfilene ikkje har vore oppdaterte på ei stund eller om ordbøkene ikkje lenger er ispell-kompatible.
Det kommer nok av at du har brukt råfiler som skal brukes under bygging av stavekontrollpakker, ikke selve aff-filene.
At sjølve ordbokpakka manglar affiksfiler i Ispell-format, ser ut til å ha vore tilfelle i mange år.
pack2-fila skal ikke ha, og har aldri hatt ispell-relevante filer.
Framlegg (under føresetnad av at ispell og hunspell har same ordbokformat): Affiksfilene for både ispell og hunspell (og aspell?) bør distribuerast saman med ordboksfilene (og det bør gå fram av namnet på affiksfilene kva for eit affiksfilformat det er snakk om).
Kan du forklare litt mer hva slags brukeropplevelse du tenker på? Når holder det ikke med Linux-distribusjonens egne pakker for norsk stavekontroll?
For å oppsummere:
no_NO-pack2-2.2.zip er en fil vi startet å lage da OpenOffice.org manglet norsk stavekontroll inkludert på Windows og Mac.
spell-norwegian-2.2.tar.gz er kildekoden til stavekontrollen og inneholder det som trengs for å bygge stavekontrollfiler til ulike konsumenter som ispell, aspell, myspell og hunspell. En må kjøre 'make' for å lage filene som konsumentene trenger, de finnes ikke i tarballen i ferdigbygget form.