[Karl Ove Hufthammer]
har korleis affiksfila er laga og organisert veldig mykje å seia for kor raskt dette går. Har de planar om å forbetra affiksfila, og kva metodikk har de brukt for å bygga opp den gjeldande affiksfila?
Affix-fila ble laget før 2000, og ingen av dagens deltagere kjenner til hvordan den ble laget. Personlig har jeg ingen planer om å lære meg formatet eller forbedre den. Vet ikke hva andre har planer om.
Spørsmål to går på bygging av nye stavekontrollfiler. Eg har lyst til å bygga mine eigne stavekontrollfiler, berre basert på data frå Norsk ordbank (med autogenerering av genitivsformer, sjølvsagt).
Grunnen er at eg er fryktelig uinteressert i å bruka ein stavekontroll som inneheld ord som nokon folk *synest* burde vera med, men som verken står i Nynorskordboka eller Bokmålsordboka.
Lykke til. Jeg tror du har et urealistisk forhold til hvor komplett ordbanken er, men er interessert i å høre mer om hva du finner ut. Sjekk spesielt sammensatte ord, der ordbanken virker å ha kuttet det meste av kjente sammensetninger.
Kor enkelt vil dette vera for meg å få til dersom eg ikkje har behov for å støtta utdaterte format som ispell, men vil heller halda meg til aspell og hunspell (eller kanskje berre hunspell, om det er lettare)? Kort sagt vil eg berre mata ei lang lista over ord inn eit program/skript, og få ut ein stavekontroll i andre enden. Er dette mulig å få gjort automatisk?
Jeg ville byttet ut norsk.words i dagens stavekontrollpakke med listen over ord du vil ha med, og latt det ferdige byggesystemet ta seg av resten. Da får du støtte for det samme som dagens stavekontrollpakke, og slipper å finne ut av alt som må forstås for å lage et eget opplegg. :) Du trenger kun to "ordklasser" i norsk.words, B og * for henholdsvis bokmål og nynorsk.
Vennlig hilsen,