Den 17.04.2013 18:35, skrev Karol Ptasinski:
Ser at swipe som i finger / hand gesture ikke er å finne i fellesordlista. Microsoft bruker "sveipe" for fingerbevegelser (1), språkrådet har listet kun "dra" (2). Personlig synes jeg at det høres bedre ut med "dra", samtidig som det kan bli problematisk å bruke dersom bevegelsen ikke krever berøring med skjermen. Innspill?
- http://www.microsoft.com/language/en-us/search.aspx
- http://www.sprakradet.no/Tema/Terminologi-og-fagspraak/Datatermar/
i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no
Jeg mener begge deler fungerer greit. "Swiping" tilsvarer å trykke inn musknappen og dra, men man har jo mulighet til å bruke flere fingre på en berøringsskjerm.
Om det ikke krever berøring, antar jeg du mener bevegelsessporing à la grensesnittet fra Minority Report, og ikke bruk av mus. Og da oppfører som regel komponenter seg som om de blir dratt eller dyttet gjennom luften. Eller tenkte du noe annet her?
- Sigmund