onsdag 9. oktober 2002, 15:07, skrev dKnut Yrvin : | Av Per Harald Westby | <Per.H.Westby(at)trondheim.online.no> 9.10.2002 | | Knut Fagerbakke (SV), Thorbjørn Bratt (V) og Frank | Jenssen (H) - alle formannskaps-medlemmer og gruppeledere | for sine partier i Trondheim (by)kommune - stillte | spørsmålet til rådmannen i forrige uke og fremmet dette | felles forslaget til vedtak i formannskapet. | | Saken var oppe under eventuelt i formannskapsmøtet igår | (2002-10-08). | | --------------------------------------------------------- |---------------- | | IT-satsing i skolen. | | I følge Adresseavisa av 23. september 2002 er Trondheim | Kommune i ferd med å inngå en avtale med Microsoft om en | officepakke for 1200 datamaskiner i Trondheimsskolene. | Hver slik pakke koster ca NOK 1300 pr lisens, mao en | utgift på ca 1,6 mill kr. Samtidig vet vi at en rekke | andre offentlige inst. er i ferd med å prøve ut | alternativer til Microsoft. Bl.a har | administrasjonsminister Victor Normann sagt opp | statsavtalen med Microsoft. | | I Adresseavisa av 13.09.02 bekrefter IKT sjefen i | Sør-Trøndelag at de, sammen med Møre- og Romsdal og | Akershus fylkeskommuner, er i ferd med inngå avtale om | bruk av et system som kalles OpenOffice. I følge Adressa | kan fylkeskommunen spare mellom 2,5 - 4,5 mill pr år i | bruken av OpenOffice da denne er helt gratis. Det finnes | også andre gratis systemer på markedet, bl.a Skolelinux | som nå er i ferd med å teste ut en pakke i samarbeid med | en del skoler lokalisert forskjellige steder i Norge. | OpenOffice kan brukes både for Skolelinux- og | Windowsplatformen. Det er også av betydning at Skolelinux | er i stand til å kjøre på eldre/svakere datamaskiner enn | Windows og at gratis-programvaren kan oppgraderes så ofte | man finner nødvendig. | | Spørsmål til rådmannen: Har rådmannen vurdert | alternativer til Microsoft i forbindelse med | forhandlingen som pågår? Har rådmannen vurdert å inngå | et samarbeid med leverandører som leverer denne type | gratis "kontor"programvare (og også pedagogisk | programvare som Skolelinux)? | | Forslag til vedtak: | | "Rådmannen bes gjøre en reell evaluering av | "gratis-alternativer" når det skal gjøres | beslutninger/innkjøp av standardisert programvare. | | I forbindelse med ankaffelse av kontor-programvare (i | grunnskolen) bes rådmannen teste ut en løsning med (for | eksempel) OpenOffice (evt også Skolelinux) på en av | skolene, med evaluering og påfølgende rapportering om | erfaringene. I tillegg til pedagogiske og driftsmessige | erfaringer fra skolene, bør rådmannen innhente relevant | informasjon om totale levetidskostnader ved kommersiell | programvare vs. "gratis-alternativer". Skolene | oppfordres til å melde seg som "forsøksskoler", og den/de | skolen(e) som velges får disponere den (eventuelle) | økonomiske gevinsten over eget driftsbudsjett. | | Rådmannen bes avslutte evalueringen innen 01.02.03, og | rapportere til formannskapet før videre tiltak | iverksettes". | | Forslaget ble enstemmig vedtatt. | | - Knut Yrvin
Ypperlig! Får ønske dem lykke til, da!
Axel