---------- Forwarded Message ----------
Subject: Re: [i18n-no] Hvordan komme igang med oversetting Date: Friday 17 February 2006 12:51 From: tkj@skolelinux.no To: axelb@skolelinux.no
On Friday 17 February 2006 12:15, Axel Bojer wrote:
fredag 10. februar 2006, 11:20, skrev Petter Reinholdtsen:
[Tom Kjølhamar]
Er det noen som kan være så snill å lage en slags guide til meg for hvordan jeg skal komme igang med oversettingen ?
Hjelper det som står på URL:http://i18n.skolelinux.no/?
ja, eller flere som nevnes nedenfor nå:
Vet ikke om du har erfaring fra oversettelse fra før, men det er fint om du tar en titt på retningslinjene våre, så du får en fornemmelse for hvordan vi har bestemt å gjøre dette, det handler bl.a om å få til godt norsk (ikke server, men tjener, ikke web-leser, men nettleser mm). Du finner lenke til dette på oversettersida: http://www.skolelinux.org/no/contribute/translation
Dette kommer til å hjelpe meg veldig mye , har bare oversatt howtos og guider til å spille wow i Linux.
Se litt på Fellesordlista også når du oversetter (lenke til den på samme stet), og gi beskjed om du finner viktige (data)ord som ikke står der, slik får vi et stadig bedre verktøy til alles nytte :-)
Alle spørsmål kan du ellers melde inn til e-postlista i18n-no For å melde deg på, se her: http://www.skolelinux.org/no/help/contact/mailinglists Siden du skriver på bokmål, regner jeg med du vil oversette til det, da bør du også melde deg på i18n-nb.
Men aller først må du altså få deg en Subversion-konto: http://www.skolelinux.org/no/contribute/svn_intro .. og lære å bruke den: http://www.skolelinux.org/no/contribute/svn-ut http://www.skolelinux.org/no/contribute/svn-inn http://www.skolelinux.org/no/contribute/svn-retningslinjer.html
Frode Jemtland har hjulpet meg med å få konto. Har også lastet ned Kbabel. Skal lære meg å bruke svn ordentlig.
Regner med du er kjent med Linux; vi bruker altså Kbabel som oversetterverktøy (lenke til Kbabelhåndboka på oversettersida, se over).
Ja , bruker Kubuntu og trives med det.
Er det noe annet så bare spør :-) (Gjerne til e-postlista, der flere enn jeg kan svare deg, da får du gjerne raskere svar også :-)
Mvh Axel
i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no
Jeg sendte en mail til Norsk bokmål koordinator number1@realityx.net i følge LESMEG filen som lå under /skolelinux/i18n , men fikk beskjed om at User mailbox exceeds alloved size : junk@realityx.net
altså mailen kom ikke frem.
Jeg kunne tenke meg å oversette norsk-engelsk eller engelsk-norsk , Så hvis noen vet hvem jeg skal henvende meg til for å få greie på hvem filer jeg kan oversette hadde jeg blitt glad :)
Takk for bra svar Axel
Mvh Tom
-------------------------------------------------------