Dette er en epost som går ut til alle som har bidratt til nå i korrekturlesingen av datagrunnlaget til den frie norske stavekontrollen, samt epostlisten i18n-no@lister.ping.uio.no som brukes til koordinering av arbeidet med stavekontrollen.
En stund nå har vi alle sammen jobbet med stavekontrollen, og for en uke siden lykkes vi med å få ut ny versjon av stavekontrollen, den første der ord fra den norske ordbanken var med. Dette var en milepel, og jeg håper den har gitt en mye bedre stavekontroll. Denne nye utgaven var basert på datagrunnlaget tilgjengelig via no.speling.org, der en rekke har vært involvert i korrektur av ordene som brukes i stavekontrollen.
Pga. teknisk vedlikehold (systemoppgradering) sluttet korrekturlesingssystemet ved nyttår, og det kom først opp igjen 13. mars. Jeg ser at endel av dere allerede er igang med å korrekturlese, og dette er veldig bra. Det er ca. 200 000 ord som _ikke_ var i ordbanken men som kom fra den originale stavekontrollen som må korrekturleses for å sikre at de ikke inneholder feil. Det er disse som blir sendt ut for korrekturlesing nå, slik at det er like viktig som tidligere å delta i korrekturlesingen. Jeg ser av statistikken at korrekturlesing av nynorskord har stoppet helt opp (ingen endring siden 2007-10-19), mens tre av oss er kommet igang med bokmålskorrekturen.
Rekruttering av flere korrekturlesere må på plass, for at vi skal bli ferdige innen rimelig tid.
Opplegget for å oppdatere stavekontrollen fra databasen til korrekturlesingen bruker COMPOSITE-WORD-feltet aktivt, slik at det er viktig at dette er korrekt når dere sender inn korrekturlesningsoppføringer.
Vennlig hilsen,