---------- Forwarded message ---------- Date: Wed, 18 Jun 2003 19:00:03 +0200 From: Grølheim goden@grolheim.dk To: Ratatosk ratatosk@math.uio.no Subject: Re:Regel/standard for sortering av thorn?
d. 18/06/03 18:23 skrev Thomas Gramstad:
Hei,
Er det noen her som vet om 'ð' skal sorteres som en bokstav, eller som et spesialtegn, når den forekommer i en norsk digitalisert tekst? Finnes det noen standard som dokumenterer dette?
- Thomas
Bortset fra at det angivne bogstav er et 'eth' unicode: '00D0'/'00F0' (Thorn 'Þ' unicode: '00DE'/'00FE' ligner runen thurs) Sorteringen kommer an på hvilke tegnset du anvender. På en Macintosh findes tegnet kun i den islandske og færøske version. Så hvis du anvender en særlig font der har bogstavet indsat på et sted for et specialtegn opføre det sig som dette tegn. ofte 'fl' og '<'. Unix/linux har jeg ikke så stor erfaring med. Såvidt jeg ved anvendes Latin1 der i er eth og thorn bogstaver. Hvis du anvender Windows er de en del af standard tegnset og bliver derfor opfattet som et bogstav. Om den har den plads i rækken som den har i Islandsk, færøsk eller oldengelsk ved jeg ikke. Da tegnet ikke naturligt forkommer i norsk (eller dansk og svensk for den sags skyld) gætter jeg på at det opføre sig som 'æ','ø' og 'å' på et engelsksproget styresystem.
************************** * /\ * Til árs ók friðr / /\ * / // \ * Grølheim / / /\ \ * / /_/_\ \ \ ************************** /___/ /____\ \ * E-post : / /____\ ___\ * Goden@Grolheim.dk /__________\ 3 * 3 = 9 *************************************************************** * hjemmeside: http://www.Grolheim.dk/ * Organisation: http://www.blotgilde.dk/ * Nyheder : http://www.valravn.com/ *************************************************************** * - "Den gode humor er forløsende. Den er som en nøgle til at * - åbne sig for verden. Og det er dejligt at kunne le ad selv * - de mest smertefulde sider af livet" * Citat : Rune T. Kidde ***************************************************************