Vi lurer på hva som menes med «Palette graphics». Vi kan selvfølgelig oversette dette til «palettbilde», men da vi ike er sikker på hva ordet betyr, så sender jeg ut dette. Vet noen nøyaktig hva dette er? Vi fant ut at det brukes i bildeprogrammer av ymse slag og at «palettbilder» kan roteres og deslike. Innspill?
mvh Axel
On Fri, Jul 11, 2003 at 12:48:29PM +0200, Axel Bojer wrote:
Vi lurer på hva som menes med «Palette graphics». Vi kan selvfølgelig oversette dette til «palettbilde», men da vi ike er sikker på hva ordet betyr, så sender jeg ut dette. Vet noen nøyaktig hva dette er? Vi fant ut at det brukes i bildeprogrammer av ymse slag og at «palettbilder» kan roteres og deslike. Innspill?
Har ikke sett «palette graphics» selv, så dette blir vill gjetting. Det første jeg tenkte på var indekserte bilder, der hver fargekode i bildet peker til en av fargene i bildets egne palett. Gif-bilder fungerer på den måten. Men dette har jo ingen verdens ting med rotering å gjøre. Skal rotering og liknende operasjoner ha noe med saken å gjøre kunne det kanskje ha noe med det som på norsk kalles rastergrafikk, men det blir veldig vanskelig å avgjøre.
Du ba jo om innspill, så her fikk du et ganske dårlig ett. Har du et eksempel på et bildeprogram som bruker dette kanskje?
Eivind
fredag 11. juli 2003, 13:03, skrev Eivind Tagseth:
On Fri, Jul 11, 2003 at 12:48:29PM +0200, Axel Bojer wrote:
Vi lurer på hva som menes med «Palette graphics». Vi kan selvfølgelig oversette dette til «palettbilde», men da vi ike er sikker på hva ordet betyr, så sender jeg ut dette. Vet noen nøyaktig hva dette er? Vi fant ut at det brukes i bildeprogrammer av ymse slag og at «palettbilder» kan roteres og deslike. Innspill?
Har ikke sett «palette graphics» selv, så dette blir vill gjetting. Det første jeg tenkte på var indekserte bilder, der hver fargekode i bildet peker til en av fargene i bildets egne palett. Gif-bilder fungerer på den måten. Men dette har jo ingen verdens ting med rotering å gjøre. Skal rotering og liknende operasjoner ha noe med saken å gjøre kunne det kanskje ha noe med det som på norsk kalles rastergrafikk, men det blir veldig vanskelig å avgjøre.
Du ba jo om innspill, så her fikk du et ganske dårlig ett. Har du et eksempel på et bildeprogram som bruker dette kanskje?
se f.eks:
http://www.omnigroup.com/mailman/archive/omnigraffle-users/2002/000804.html http://www.clipartclipart.com/gifart_topics/topic_Arts/Color_Palette-Graphic...
Vet ikke helt hvilke programmer dette gjelder for. Kansje dette gjelder en slags bilder med et begrenset fargeutvalg? (a-la «nettsikre farger»)
Noen som har brukt denne funksjonen?
fredag 11. juli 2003, 13:16, skrev Axel Bojer:
fredag 11. juli 2003, 13:03, skrev Eivind Tagseth:
On Fri, Jul 11, 2003 at 12:48:29PM +0200, Axel Bojer wrote:
Vi lurer på hva som menes med «Palette graphics». Vi kan selvfølgelig oversette dette til «palettbilde», men da vi ike er sikker på hva ordet betyr, så sender jeg ut dette. Vet noen nøyaktig hva dette er? Vi fant ut at det brukes i bildeprogrammer av ymse slag og at «palettbilder» kan roteres og deslike. Innspill?
Har ikke sett «palette graphics» selv, så dette blir vill gjetting. Det første jeg tenkte på var indekserte bilder, der hver fargekode i bildet peker til en av fargene i bildets egne palett. Gif-bilder fungerer på den måten. Men dette har jo ingen verdens ting med rotering å gjøre. Skal rotering og liknende operasjoner ha noe med saken å gjøre kunne det kanskje ha noe med det som på norsk kalles rastergrafikk, men det blir veldig vanskelig å avgjøre.
Du ba jo om innspill, så her fikk du et ganske dårlig ett. Har du et eksempel på et bildeprogram som bruker dette kanskje?
se f.eks:
http://www.omnigroup.com/mailman/archive/omnigraffle-users/2002/000804.html http://www.clipartclipart.com/gifart_topics/topic_Arts/Color_Palette-Graphi cs-0212-3015-2851.html
Vet ikke helt hvilke programmer dette gjelder for. Kansje dette gjelder en slags bilder med et begrenset fargeutvalg? (a-la «nettsikre farger»)
http://mail.gnome.org/archives/libart/2001-April/msg00003.html ser ut til å mene noe slikt ...
Noen som har brukt denne funksjonen?
Fredag 11. juli 2003 13:16 skreiv Axel Bojer:
Kansje dette gjelder en slags bilder med et begrenset fargeutvalg? (a-la «nettsikre farger»)
Ja, det er i grunnen rimeleg opplagt. Spørsmålet er vel heller kva rotering har med saka å gjera. Kan du finna fram teksten der det står?
Det går for så vidt an å rotera ein fargepalett, og i «gamle dagar» vart det brukt til primitive animasjonar (DeLuxe Paint). Eg ser likevel ikkje for meg den funksjonen i OpenOffice.org, så me må nok prøva å finna samanhengen.
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes
fredag 11. juli 2003, 13:36, skrev Gaute Hvoslef Kvalnes:
Fredag 11. juli 2003 13:16 skreiv Axel Bojer:
Kansje dette gjelder en slags bilder med et begrenset fargeutvalg? (a-la «nettsikre farger»)
Ja, det er i grunnen rimeleg opplagt. Spørsmålet er vel heller kva rotering har med saka å gjera. Kan du finna fram teksten der det står?
Det går for så vidt an å rotera ein fargepalett, og i «gamle dagar» vart det brukt til primitive animasjonar (DeLuxe Paint). Eg ser likevel ikkje for meg den funksjonen i OpenOffice.org, så me må nok prøva å finna samanhengen.
Den strengen det gjelder er: Select the Level 2 option if your output device supports colored bitmaps, palette graphics and compressed graphics.
Dette med rotering fant vi her: http://www.omnigroup.com/mailman/archive/omnigraffle-users/2002/000804.html Men kan hende det var et feilspor :-|
-A.
Fredag 11. juli 2003 13:45 skreiv Axel Bojer:
Den strengen det gjelder er: Select the Level 2 option if your output device supports colored bitmaps, palette graphics and compressed graphics.
Då trur eg «palettbilete» er ganske greitt. «colored bitmaps» i denne samanhengen vert då kanskje «fullfargebilete»? (Sidan eit «palettbilete» gjerne kan ha fargar.)
Dette med rotering fant vi her: http://www.omnigroup.com/mailman/archive/omnigraffle-users/2002/000804.html Men kan hende det var et feilspor :-|
Det var nok det, då.
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes
fredag 11. juli 2003, 13:58, skrev Gaute Hvoslef Kvalnes:
Fredag 11. juli 2003 13:45 skreiv Axel Bojer:
Den strengen det gjelder er: Select the Level 2 option if your output device supports colored bitmaps, palette graphics and compressed graphics.
Då trur eg «palettbilete» er ganske greitt. «colored bitmaps» i denne samanhengen vert då kanskje «fullfargebilete»? (Sidan eit «palettbilete» gjerne kan ha fargar.)
Da sier vi det :-)
Dette med rotering fant vi her: http://www.omnigroup.com/mailman/archive/omnigraffle-users/2002/000804.ht ml Men kan hende det var et feilspor :-|
Det var nok det, då.
:-(
Mvh Axel