Karl Ove Hufthammer skrev:
Oppdaga tilfeldigvis på fellesordlista at «tab» skal omsettast til «arkfane» http://i18n.skolelinux.no/nb/Fellesordl.eng-no.html#T
Dette overraska meg, då eg alltid har brukt «fane», og eg trur dette er rimelig konsekvent brukt i nynorskomsettinga. Eg synest «fane» er betre enn «arkfane» (hovudsaklig fordi det er kortare).
Nokon som har noko imot at me går over til «fane»? Eg kan sikkert gjera ein søk og erstatt.
Jeg ser vi har konsekvent brukt faneblad på bokmål (1160 treff). Men fane er selvsagt mye brukt (om ikke akkurat i våre oversettelser), og vi kan godt endre om flere er enige i det. «Fane» er selvsagt tvetydig (kanskje derfor vi valgte det), men neppe når man tar med sammenhengen.
Her er et utdrag av en tidligere debatt: http://osdir.com/ml/internationalization.norwegian/2003-10/msg00010.html
Hva bruker Microsoft(og andre programmer), noen som vet? Jeg ser Firefox bruker fane, og Firefox er jo et meget vanlig program på flere plattformer :-)
Hilsen Axel