Axel Bojer axelb@skolelinux.no skreiv i innlegget news:200506151227.26351.axelb@skolelinux.no:
Ang. OOo.
svtools/source/control.po:msgstr "Svart" svtools/source/control.po:msgstr "Svart kursiv" svtools/source/dialogs.po:msgstr "~Svart"
stemmer. Men der man skal legge til knapper på formateringslinja til OOo er ikke disse representert. Disse strengene er mao *helt* usynlige med mindre du får tak på en skrifttype som støtter «black» på riktig måte; det har jeg forelpig ikke, og det vil nok gjelde de aller fleste.
Men for oss som er har ei skikkelig samling skrifter er det vel rimelig at omsettingane er korrekte, og ikkje ukorrekte?
Og hvis skrifttypene ikke støtter «Fet». men bare «Halvfet». så er vi vel like langt?
Nei?
Jeg tror ikke dette vil føre til forståelsesproblemer e.l. Å bruke «halvfet» uten «fet» virker derimot underlig og unødvendig.
Dette har då Microsoft gjort iallfall sidan Word 6 (som kom ein gong på begynnelsen av 90-talet), og tallause bruksrettleingar, lærebøker og hefter i teksthandsaming (det ville i praksis då seia MS Word) har gjort det same.
Her er mitt førebelse forslag til namn på skrifteigenskapar:
hairline -- hårstrek ultralight -- ultratynn extralight -- ekstratynn thin -- tynn light -- mager normal/regular -- vanleg demibold -- demifeit semibold -- semifeit bold -- halvfeit extrabold -- ekstrafeit heavy -- ? black -- svart? ultrabold -- ultrafeit poster -- ?
condensed -- smal (kondensert) extended -- brei (ekspandert) expanded -- sperra
outline -- kontur (omriss?) italic -- kursiv oblique -- skråstilt? luta? small caps -- kapitélar
og kombinasjonar:
condensed light -- smalmager bold italic -- halvfeit kursiv ...