Axel Bojer axelb@start.no skreiv i innlegget news:OFE294208B.ED58964F-ONC1256C00.004A6789@akershus-f.kommune.no:
Under «Språknormalen» står det bare «A-ending i bestemt form, entall». Dette er i beste fall forvirrende, for hvilke ord gjelder dette for? Det er jo det som er det avgjørende!
Meiner du me skal vera inkonsekvente her. Det blir rotete, IMHO.
F.eks burde det hete «renten», «siden» og «rammen», men «fila», «linja» og «boka». Ja, dette kan virke inkonsekvent;
Ja, det er ikkje noko *system* i det. Då blir det vanskelig å setta om. Og det blir *umulig* å forsvara stilvalet. Både konsekvent a- og konsekvent en-ending er derimot OK. Eg vil foretrekka a-ending.
en slags oppdatering til det som føles naturlig å si/skrive. «sia» f.eks synes jeg høres unaturlig ut, selv om det er en alternativ form.
Det er ikkje ei alternativ form av substantivet «side».