Axel Bojer axelb@skolelinux.no skreiv i innlegget news:200404021158.13025.axelb@skolelinux.no:
Men det _er_ litt langt, akkurat som det engelske. Forslag:
- endretast (ordrett)
- valgtast (friere)
- Valgendringstast. (politisk korrekt;-)
4- eller helt andre forslag.
Kombitast? (Kombinasjonstast.)
Men hva med Shift, Delete osv når de står for seg selv, a-la: Velg først de punktene du vil slette og deretter denne knappen. Du kan også trykke «Delete». Her synes jeg det virker naturlig med hermetegn (og da er det vel i overensstemmelse med regelen over), men f.eks i: Bruk knappen <span class="T1">Slett punkter</span> for å slette ett eller flere utvalgte punkter. For å velge flere punkter, hold nede Shift-knappen mens du trykker på de neste punktene. så virker det mindre viktig, og jeg mener vi har utelatt det i slike tilfeller. Mao: _Bare_ hermetegn rundt kommandonavn? Eller setter vi hermetegn uansett?
*Alltid* hermeteikn (eller halvfeit/kursivert/fargelagt/...).
Men når det er snakk om tastekombinasjonar skal hermeteikna stå rundt heile kombinasjonen, og ikkje enkelttastane:
«Ctrl + Alt + Delete»
ikkje
«Ctrl» + «Alt» + «Delete»
(Sistnemnte må vel bety å trykka og sleppa kvar av tastane i gitt rekkefølgja.)