On Friday 09 August 2002 12:18, Gaute Hvoslef Kvalnes wrote:
Fredag 9. august 2002 11:03 skreiv Morten Hustveit:
Hvorfor mellomrom før «...»? I norsk bruker man dette kun når noen ord er utelatt (aka. ellipse). I dataprogrammer pleier man ikke å sette inn noe mellomrom, da betydningen er en helt annen -- at en dialogboks vil bli åpnet dersom du foretar dette menyvalget. Jeg ser at mange programmer er oversatt slik, men det burde være relative enkelt å rette opp.
Igjen, mellomrom er den generelle regelen. Ellipse utan mellomrom skal på norsk *berre* brukast når sjølve ordet er avbrote. (At det er vanleg praksis å bryta typografireglar er vel ikkje noko argument?)
Men dette er jo ikke en ellipse; det er tre punktumer som indikerer at en dialogboks vil åpnes! Jeg tviler på at det finnes noen språkregler som omtaler menyvalg i dataprogrammer, og jeg synes det er tullete om vi skal gjøre det annerledes enn alle andre (både norske og engelske programmer), bare fordi en person trodde ellipse var det samme som tre punktumer...