[Frode Nilsen]
Riktig det, men blir litt tungvindt å kalle det 'bakgrunnsprosess uten sesjon(skontroll)'. Da får vi heller beholdet ordet daemon som er navnet dette har fått. I Unix vel og merke, på Windows heter det service, dvs. tjeneste, og da er forvirringen total ...
De som lurer på opphavet til valg av 'nisse' kan ta en titt fra <URL: https://lister.ping.uio.no/pipermail/i18n-no/2001-December/000295.html > og <URL: https://lister.ping.uio.no/pipermail/i18n-no/2002-July/000904.html >.
Kan jo sitere fra Bjørn Stensrud i <URL: https://lister.ping.uio.no/pipermail/i18n-no/2002-August/000925.html >:
Det nissen gjør på en gard gjør «nissene» på systemet: jobber stille og usett i bakgrunnen og holder det i gang. Av og til kan de straffe deg om du ikke steller godt med dem -
Men hele denne diskusjonen om ordvalg er jo bortkastet med mindre noen får på plass opplegg for vedlikehold av fellesordlisten. Hvis jeg husker riktig, har både Gisle og Karl forsøkt å tilby en databasedrevet tjeneste, uten særlig respons så langt, og i18n.skolelinux.no lever på lånt tid.
-- Vennlig hilsen Petter Reinholdtsen