Thomas Gramstad thomas.gramstad@ub.uio.no čálii:
On Mon, 8 Jun 2020, Petter Reinholdtsen wrote:
For "deploy" bruker jeg av og til "rulle ut", som i "deploy new version" -> "rull ut ny versjon". La inn "rulle ut" i forslaget, slik at begge er med.
Hvorfor ikke bare bruke "utplassere" for deploy?
Det forbinder eg mest med elevar ol. som har fått midlertidig jobb. Ordboka har heller ingen andre oppslag: https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=utplassere&ant_bokmaal=5&a... (men eg måtte sjå på nettet, og eg ser det òg blir brukt om jagarfly og antibac i nyheitene …).
«Rulle ut» blir ofte brukt om IT-system https://www.nrk.no/osloogviken/anbefaler-at-resten-av-norge-ikke-ruller-ut-p... og teppe og slangar og andre ting som lett får hòl i seg.