[Arno Teigseth]
Som sammenligning, er det mange som bruker "opphavsrett"? De fleste jeg kjenner bruker Copyright ihvertfall. For meg høres det logisk ut med left/right, altså Copyleft.
Engelske "copyright law" tilsvarer den norske åndsverksloven, men er basert på en annen juridisk tradisjon og fundament, slik at de ikke er helt sammenlignbare. Jeg har sett flere bruke "copyright" i Norge som om det skulle ha betydning her, men mistenker det er basert på en misforståelse.
Dette er dog veldig forskjellig fra Copyleft, <URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Copyleft >.
Uansett, til fornorsking, hva med "opphavsrettighet", som i "menneskerettighet"? Eller "opphavsfrihet" som i "talefrihet"/"handlefrihet"?
Opphavsfrihet eller åndsverksfrihet er jo fristende begreper som ennå ikke har fått mening på norsk, men ser ikke helt at de kan dekke det samme som engelske copyleft, som bruker åndsverksvernet til å gi brukeren ekstra rettigheter, i stedet for å begrense dem.