On 2011 12 16 01:38, "Knut Yrvin" knuty@skolelinux.no wrote:
Torsdag 15. desember 2011 22.17.23 skrev Kolbjørn Stuestøl:
Med alt boblesnakket dukka nå «infoboble» opp. Vil det dekke det meste?
Infolapp Meldingsboble Raskmelding Raskinfo Hurtiginfo Hurtigboble :) Boblemelding :)
Om vi snakker spesifikt om korte tekster som vises i en liten snakkeboble, synes jeg både «hjelpeboble» og «infoboble» er veldig gode forslag. Jeg tror også folk lett forstår hva disse ordene beskriver.
Men Karl Ove Hufthammer hadde et godt poeng:
Strengt tatt er det ikkje nødvendigvis *(snakke)bobler* lenger.
Det er jo veldig forskjellig hvordan slike hjelpetekster vises. Selv om bobler eller bobleliknende bokser fortsatt er vanlig, er rektangulære bokser med eller uten avrunda hjørner standarden i mange programmer. Andre former forekommer også, og omfanget/størrelsen varierer også veldig fra korte tekster til mer omfattende informasjon om objektet under pekeren (se f.eks. http://bit.ly/ukN4OS). Hvor går grensa mellom «infoboble» og «hurtigvisning»?
Om vi ser etter ett ord som skal prøve å dekke alle formål og visningsmåter, synes jeg «hurtiginfo» var et veldig bra forslag. Men, siden ordet er mindre spesifikt, er det også litt mer uklart hva det beskriver. Så jeg mener det er best å bare bruke «infoboble» eller «hjelpeboble» generelt, og heller «hurtiginfo», «hurtigvisning» e.l. der den engelske originalen kanskje ikke burde brukt «tooltip» i utgangspunktet.
-thomas nygreen