Den 3. november 2009 11.39 skrev Petter Reinholdtsen pere@hungry.com følgende:
[Frode Severin Hatlevik]
Er det noen av dere som har noen synspunkter?
Jeg ser at det er frustrerende for folk som foretrekker engelsk fremfor nynorsk/bokmål, dansk og svensk og tror det kunne være lurt å gjøre det enklere å la disse slippe dette.
<snip />
Riktig fiks er uansett å få oversatt det som mangler til bokmål og nynorsk, slik at det ikke er nødvendig med reserveløsninger.
Helt enig i at dette er den riktige fiksen. Dog er det en stor fare for at en blanding av bokmål og nynorsk tjener til å maskere manglende oversettelser. Hvis det er en oversettelse på nynorsk, men ikke på bokmål, kan dette føre til at det ser ut til at det er en oversettelse av programmet, men at den er feil. Ikke særlig oppløftende. Dessuten kan en setning på bokmål og nynorsk skille bare en eller to bokstaver, og da er det vanskelig å oppdage. Man kan selvsagt se igjennom .po filene, men det er jo ikke alle som gjør det før de begynner å bruke programmet...
Det trengs mer arbeide med oversetting av basale kommandolinjeverktøy og GUI-verktøy, så her er det bare å pøse på med manne-timer. :)
Jeg håper å kunne putte inn noen manne-timer i ikke alt for fjern fremtid. Mitt poeng er å få på plass et system som kan ta høyde for at folk har ulike preferanser i valg av hvilke språk de vil forholde seg til.
Jeg tenkte å be Debian folka om å endre oppførselen til installeren. Slik det er nå viser et nylig installert Debian-system bokmål, nynorsk, dansk, svensk og engelsk tekst i applikasjoner og meldinger på konsollet. Jeg synes dette er forvirrende og rotete. Jeg ville foretrekke bare valgt locale (bokmål eller nynorsk) sammen med engelsk som fallback.
Debian installeren kan selvsagt endres for å ta høyde for dette, men vi bør sikkert ha en (litt) felles mening å presentere for utviklerne der.
== Qote fra Debian BTS: Christian Perrier bubulle@debian.org wrote:
An idea could be detecting, for a given language, that alternatives other than English are proposed by default and prompt users. ==
Hva synes dere? Hvordan er oppførselen i andre distroer?
-- Da sa Gud: "Det bli lys!" Og det ble lys. 1. Mosebok 1.3
And God said, "Let there be light," and there was light. Genesis 1:3, NIV