Takker for oppklaringa. Trass alt ein viktig skilnad. Kolbjørn
Den 17.11.2014 00:13, skreiv Eyolf Østrem:
Den Sun, 16 Nov 2014 12:52:38 +0100 Kolbjørn Stuestøl kolbjoern@stuestoel.no skrev:
Takker for begge svara. Eg er heller ikkje sjakkspelar, men bare litt nysgjerrig. Har forstått at "refutations" i den samanhengen eg fann det, er å setje opp alternative trekk for å analysere eit bestemt spel for kanskje å finne andre (og betre?) løysingar.
Ikke akkurat. Det er snarere resultatet av analysen, i den grad den tilbakeviser en bestemt plan eller trekkrekkefølge som har vært ansett for å være god, men som, takket være den nye analyse, viser sig å være dårlig. Gjendrivelsen er altså BEVISET FOR at en ny linje er bedre enn en gammel, ikke FORSØKET på å finne en bedre plan.
e