Mandag 10 april 2006 15:42, skrev Birger Kollstrand:
Delvis enig der. Men mitt fokus er KDE/Qt og jeg vil unngå å tråkke på noen tær. Skolelinux, Gnome og andre gode prosjekter er ikke mitt område.
Oversetting av KDE i Norge skjer i regi av Skolelinux-prosjektet. Det er også personer fra Skolelinux-prosjektet som har koordinatorrollen for kontakt med presse.
Nå er det KDE som prosjekt jeg har engagert meg i. Denne listen ble jeg henvist til av Axel.
Jeg ser ikke at det er noen elektroniske spor i KDE-prosjektet som viser at du er engasjert der. Hva gjør du i KDE prosjektet?
Det er helt riktig råd av Axel Bojer at du henvender deg til oversetterlista. Han gjør dette fordi han både har deltatt i kontakt med pressen, og fordi han er koordinator for oversetting av KDE til bokmål. Gaute Hvoslef Kvalnes er koordinator for nynorsk og Børre Gaup for nordsamisk.
Slik jeg ser det er ikke denne listen stedet for å promotere KDE eller jobbe med å rpomotere KDE. Dermed blir det til at jeg kommer til å diskutere det med KDE-Promo for å se på hvordan en kan fortsette videre.
Det er på denne lista og på den norske utviklerlista man koordinerer KDEs promoarbeidet. I tillegg skjer noe på den engelske utviklerlista som berører promotering i Norge. Kort sagt, oversetter- og utviklermiljøet i Skolelinux er de som har organisert og promotert KDE. KDE promo vil sikkert spørre hvordan du samarbeider med alle de som er engasjert i å promotere KDE i Norge, noe dette intervjuet med KDE viser:
http://edu.kde.org/interviews/skolelinux.php
Det er i praksis arbeidet med utbredelsen av Skolelinux og Snøfrix som har bidratt til mye bruk av KDE i Norge.
Når det gjelder Qt så har Trolltech ansatt en ny Community Manager. Trolltech vil bidra til god kommunikasjon med utviklermiljøet, og flere bidrag i samarbeide med det frie utviklersamfunnet. Det er også et behov for kunder å kunne rekruttere utviklere som har erfaring med produktet Qt. Det gjelder både personer under utdanning, og personer som jobber profesjonelt med fri eller produsenteid programvare. I dag består markeds- og presseavdelinga til Trolltech av 15 personer.
Du står selvsagt fritt til å velge en annen fremgangsmåte enn den Axel og jeg anbefaler deg i forhold til å ta en «koordinatorrolle» med promotering av KDE/Qt. Men da må du også forvente at vi melder tilbake til KDE-utviklerne om at vi har anbefalt deg å bli med på den norske innsatsen med KDE som koordineres i Skolelinux-prosjektet. Dette for å samle ressursene om felles suksess.
I tillegg vil jeg som nyansatt Community Manager hos Trolltech gi det samme råd. Delta i utvikler- og oversettermiljøet i Skolelinux for å vinne erfaring med brukermiljøene med hundrevis av skoler som bruker KDE og Qt, og over 30 aktive oversettere, og godt over 70-80 aktive utviklere og promofolk. Dette for å lære hva brukere egentlig er interessert i, noe som enklere gir presseoppslag. Jeg viser da til noen saker som har gitt presseoppslag[1][2] selv om jeg mener den viktigste jobben er å rulle ut Skolelinux på skolene og fri programvare i høyere utdanning, og på den måten vinne flere brukere.
1. http://www.nm.no/tekst.cfm?path=10197,10201,10208&id=1908 2. http://www.itavisen.no/php/art.php?id=242144
Vennlig hilsen
Knut Yrvin