[Åsmund Skjæveland]
Skal "KB" i tydinga "kilobyte" == 1024 byte omsetjast "kiB" eller "KiB"?
[Geir Hauge]
Den skal vel ikke oversettes. ISO/IEC-standarden sier det skal være KiB, men Ubuntus politikk på området er å bruke KB både for 1000 byte og 1024 byte. Argumentene for det er hovedsaklig at ingen andre bruker binære prefix og at folk er vant til unøyaktigheten.
Som en kan se, er det ikke enighet om hva som skal brukes av kb og kib, og om det skal være KB, KiB eller kB, kiB eller andre varianter.
Personlig bruker jeg KiB for 1024-enheten, i et forsøk på å ha et klart og entydig språk på det området.
Hvor er Ubuntus politikk dokumentert? Jeg synes det virker som en regel med tvilsom verdi, og tror ikke språkretningslinjene fra Ubuntu bør tilegnes for mye vekt.
Vennlig hilsen,