Skal "KB" i tydinga "kilobyte" == 1024 byte omsetjast "kiB" eller "KiB"?
2010/3/12 Åsmund Skjæveland asmund.skjaveland@bio.uio.no
Skal "KB" i tydinga "kilobyte" == 1024 byte omsetjast "kiB" eller "KiB"?
Den skal vel ikke oversettes. ISO/IEC-standarden sier det skal være KiB, men Ubuntus politikk på området er å bruke KB både for 1000 byte og 1024 byte. Argumentene for det er hovedsaklig at ingen andre bruker binære prefix og at folk er vant til unøyaktigheten.
[Åsmund Skjæveland]
Skal "KB" i tydinga "kilobyte" == 1024 byte omsetjast "kiB" eller "KiB"?
[Geir Hauge]
Den skal vel ikke oversettes. ISO/IEC-standarden sier det skal være KiB, men Ubuntus politikk på området er å bruke KB både for 1000 byte og 1024 byte. Argumentene for det er hovedsaklig at ingen andre bruker binære prefix og at folk er vant til unøyaktigheten.
Som en kan se, er det ikke enighet om hva som skal brukes av kb og kib, og om det skal være KB, KiB eller kB, kiB eller andre varianter.
Personlig bruker jeg KiB for 1024-enheten, i et forsøk på å ha et klart og entydig språk på det området.
Hvor er Ubuntus politikk dokumentert? Jeg synes det virker som en regel med tvilsom verdi, og tror ikke språkretningslinjene fra Ubuntu bør tilegnes for mye vekt.
Vennlig hilsen,
Den 12. mars 2010 10.08 skrev Petter Reinholdtsen pere@hungry.comfølgende:
Hvor er Ubuntus politikk dokumentert? Jeg synes det virker som en regel med tvilsom verdi, og tror ikke språkretningslinjene fra Ubuntu bør tilegnes for mye vekt.
Den er litt vanskelig å finne: https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/2008-September/026567.html
Jeg er for øvrig enig i at 1024 byte bør skrives som KiB og 1000 byte som kB.
Geir Hauge wrote:
Den 12. mars 2010 10.08 skrev Petter Reinholdtsen <pere@hungry.com mailto:pere@hungry.com> følgende:
Hvor er Ubuntus politikk dokumentert? Jeg synes det virker som en regel med tvilsom verdi, og tror ikke språkretningslinjene fra Ubuntu bør tilegnes for mye vekt.Den er litt vanskelig å finne: https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/2008-September/026567.html
Dette er ikkje eit diktat om at «slik skal det vera», men fyrste innlegg i ein diskusjon om dette temaet. Dei fleste som svarar er usamde med dette innlegget.
Som det står fyrst i innlegget har det ikkje eksistert nokon offisiell politikk på dette (september 2008). Det ser heller ikkje ut til at det gjer det i dag.
Jeg er for øvrig enig i at 1024 byte bør skrives som KiB og 1000 byte som kB.
Elles, for å svara på spørsmålet mitt, Wikipedia fortel meg at det skal vera «KiB» (stor «K»).
Den 12. mars 2010 13.54 skrev Keld Simonsen keld@keldix.com følgende:
hvorfor KiBo, og ikke kiB? kilo betegnes med lille k, f.eks kg km
Prefiksene er Ki (kibi), Mi (mebi), Gi (gibi), Ti (tebi), osv.. K-en er ikke et symbol for kilo i denne sammenhengen.
On Fri, Mar 12, 2010 at 10:19:22AM +0100, Geir Hauge wrote:
Den 12. mars 2010 10.08 skrev Petter Reinholdtsen pere@hungry.comfølgende:
Hvor er Ubuntus politikk dokumentert? Jeg synes det virker som en regel med tvilsom verdi, og tror ikke språkretningslinjene fra Ubuntu bør tilegnes for mye vekt.
Den er litt vanskelig å finne: https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/2008-September/026567.html
Jeg er for øvrig enig i at 1024 byte bør skrives som KiB og 1000 byte som kB.
hvorfor KiBo, og ikke kiB? kilo betegnes med lille k, f.eks kg km
Hilsen keld
On Fri, Mar 12, 2010 at 02:13:09PM +0100, Geir Hauge wrote:
Den 12. mars 2010 13.54 skrev Keld Simonsen keld@keldix.com følgende:
hvorfor KiBo, og ikke kiB? kilo betegnes med lille k, f.eks kg km
Prefiksene er Ki (kibi), Mi (mebi), Gi (gibi), Ti (tebi), osv.. K-en er ikke et symbol for kilo i denne sammenhengen.
nei, det skjønner jeg. men det er stadig en forkortelse for kilo!
Eller hur?
Hilsen keld
On Friday 12. March 2010 19.24.55 Keld Simonsen wrote:
nei, det skjønner jeg. men det er stadig en forkortelse for kilo!
Eller hur?
Nei. Kilo = 1000, kibi = 1024. (Det er naturligvis inspirert av «kilo» – en «binær kilo». :)
Fredag 12. mars 2010 skreiv Åsmund Skjæveland:
Skal "KB" i tydinga "kilobyte" == 1024 byte omsetjast "kiB" eller "KiB"?
Det skal settast om til «KiB». Alt dette er grundig diskutert i dei språklige retningslinjene våre, under overskrifta «Binærprefiks»: http://i18n.skolelinux.no/retningslinjer.html
Les retningslinjene; der står det meste ein måtte lura på … :-)
On 13/03/10 22:24, Karl Ove Hufthammer wrote:
Fredag 12. mars 2010 skreiv Åsmund Skjæveland:
Skal "KB" i tydinga "kilobyte" == 1024 byte omsetjast "kiB" eller "KiB"?
Det skal settast om til «KiB». Alt dette er grundig diskutert i dei språklige retningslinjene våre, under overskrifta «Binærprefiks»: http://i18n.skolelinux.no/retningslinjer.html
Les retningslinjene; der står det meste ein måtte lura på … :-)
KiB, MiB, GiB, osv.
On Sun, Mar 14, 2010 at 12:19:05AM +0100, Olav Dahlum wrote:
On 13/03/10 22:24, Karl Ove Hufthammer wrote:
Fredag 12. mars 2010 skreiv Åsmund Skjæveland:
Skal "KB" i tydinga "kilobyte" == 1024 byte omsetjast "kiB" eller "KiB"?
Det skal settast om til «KiB». Alt dette er grundig diskutert i dei språklige retningslinjene våre, under overskrifta «Binærprefiks»: http://i18n.skolelinux.no/retningslinjer.html
Les retningslinjene; der står det meste ein måtte lura på ??? :-)
KiB, MiB, GiB, osv.
jeg synes bare det er inkonsistent.
kB,MB,GB men: KiB,MiB,GiB
det er ikke overensstemmelse ved KiB og kB, men det er overensstemmende ved MiB og MB, og ved GiB og GB. Hva med TiB og TB?
det burde være kiB med lille k
Hilsen keld
*Keld Simonsen:
On Sun, Mar 14, 2010 at 12:19:05AM +0100, Olav Dahlum wrote:
On 13/03/10 22:24, Karl Ove Hufthammer wrote:
Fredag 12. mars 2010 skreiv Åsmund Skjæveland:
Skal "KB" i tydinga "kilobyte" == 1024 byte omsetjast "kiB" eller "KiB"?
Det skal settast om til «KiB». Alt dette er grundig diskutert i dei språklige retningslinjene våre, under overskrifta «Binærprefiks»: http://i18n.skolelinux.no/retningslinjer.html
Les retningslinjene; der står det meste ein måtte lura på ??? :-)
KiB, MiB, GiB, osv.
jeg synes bare det er inkonsistent.
kB,MB,GB men: KiB,MiB,GiB
det er ikke overensstemmelse ved KiB og kB, men det er overensstemmende ved MiB og MB, og ved GiB og GB. Hva med TiB og TB?
http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix
On Sun, Mar 14, 2010 at 11:09:19AM +0100, Robert Bauck Hamar wrote:
*Keld Simonsen:
On Sun, Mar 14, 2010 at 12:19:05AM +0100, Olav Dahlum wrote:
On 13/03/10 22:24, Karl Ove Hufthammer wrote:
Fredag 12. mars 2010 skreiv Åsmund Skjæveland:
Skal "KB" i tydinga "kilobyte" == 1024 byte omsetjast "kiB" eller
"KiB"?
Det skal settast om til «KiB». Alt dette er grundig diskutert i dei språklige retningslinjene våre, under overskrifta «Binærprefiks»: http://i18n.skolelinux.no/retningslinjer.html
Les retningslinjene; der står det meste ein måtte lura på ??? :-)
KiB, MiB, GiB, osv.
jeg synes bare det er inkonsistent.
kB,MB,GB men: KiB,MiB,GiB
det er ikke overensstemmelse ved KiB og kB, men det er overensstemmende ved MiB og MB, og ved GiB og GB. Hva med TiB og TB?
Det forklarer ikke hvorfor det er valgt en inkonsistent forkortelse på KiB. Men det må en vel leve med.
Hilsen keld