man, 17.11.2003 kl. 00.09 skrev Gaute Hvoslef Kvalnes:
Betre seint enn aldri, eg har sendt biletordboka me laga i sommar til KDE. Samstundes fylte eg inn nynorskomsetjingar (trur ikkje nokon av orda var spesielt kontroversielle).
Pen sak. Bare synd at Apache sin vane tro setter innholdstypen til «Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1», noe som overkjører den riktige innholdstypen som er satt inne i dokumentet:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
Standarden sier at det HTTP-headeren som gjelder. Dette er teit, men det sier altså standarden. Apache burde la være å fastsette tegnsettet til latin-1, fordi der intet er oppgitt skal tegnsettet være latin-1 likevel. (ifølge standarden)
Ja, dette fikk sidene til å se ganske gnøkka ut i min nettleser, inntil jeg manuelt satte tegnkodingen til utf-8. Uff!